Blog Profesia.sk
jan
20

9 tipov, ako si hľadať prácu na sociálnych sieťach

Autor: | Kategórie: Hľadanie práce | Značky: , , , ,
9 tipov, ako si hľadať prácu na sociálnych sieťach
Sociálne médiá sú pri hľadaní práce dobrý sluha, ale zlý pán. Tak, ako môžu pomôcť nájsť vysnívaný job, môžu vašu kariéru aj zruinovať. Ako tomu predísť?

Spoločnosti na jednotlivých sociálnych sieťach prezentujú svoju prácu, služby či firemnú kultúru, ale na oplátku chcú nahliadnuť aj do súkromia svojich zákazníkov – a samozrejme, aj zamestnancov. Práve stránky ako Facebook, Google+, Twitter či LinkedIn dávajú zamestnávateľom možnosť oťuknúť si vás aj v realite, teda mimo naškrobených fráz zo životopisov a motivačných listov. A keďže táto forma komunikácie je zväčša verejná, nemajú najmenší problém nájsť všetko dobré, ale i to zlé, čo si o vás internet pamätá.

Pod mojimi krídlami sú všetky sociálne siete spoločnosti Profesia a keďže s nevhodným správaním uchádzačov na sociálnych sieťach sa stretávam často, rozhodla som sa prezradiť vám tajomstvo (ne)úspechu. Aby som vám poradila čo najlepšie, inšpirovala som sa prezentáciou Brada Scheppa, autora knihy Ako si nájsť prácu na LinkedIne, Facebooku, Twitteri a Google+, a obohatila som ju o naše vlastné postrehy.

1. Vytvorte si reálny osobný profil

Na ktorejkoľvek sieti ste, vystupujte za seba a nesnažte sa byť anonymní, pretože ak vás personalisti napokon nájdu, budete pôsobiť ako tajnostkári. Presvedčivý a najmä osobný profil pod vaším vlastným menom vytvára oveľa lepší dojem než falošné prezývky a fiktívne detailné info. Jediné, čo potrebujete, je starostlivo vyberať, aké príspevky zdieľate so svetom.

2. Buďte slušní za každých okolností

Možno máte v kontaktoch len najlepších priateľov a profil zablokovaný pred verejnosťou. Lenže náhoda je blbec a nikdy neviete, ktorý váš príspevok sa môže dostať ďalej než na nástenku vášho profilu. Vulgarizmy a perverznosti by pre vás v období hľadania práce mali byť absolútne tabu, pozor však aj na také drobnosti ako gramatické chyby či nevhodná profilová fotka.

3. Zverejňujte iba relevantný obsah

Vystupujte podľa toho, na akom médiu práve ste. LinkedIn je sieťou vyslovene profesionálnou, kde by ste mali aktualizovať svoju pracovnú históriu a venovať sa profesijným témam, vyhnite sa príliš súkromným príspevkom. Tie patria skôr na Facebook či Google+, hoci aj tu s mierou. Twitter je niekde na rozmedzí, tweetujte ľudsky a prirodzene, ale o kvalitných, profi témach.

4. Prispievajte opatrne a striedmo

Staré známe príslovie by sme mohli zmeniť na „Dvakrát meraj a raz zdieľaj“. Takže ak sa nachádzate uprostred serióznej pátračky po novom zamestnaní, vždy si premyslite, či vám ten-ktorý príspevok nenarobí viac škody než úžitku. Vyhnite sa kontroverzným názorom, neohovárajte a nevystupujte negatívne voči zamestnávateľovi (či už minulému, súčasnému, alebo budúcemu).

práca, životopis, CV, facebook

5. Hľadajte na správnych miestach

Ako sa vraví, všetko je na webe. A v dobe sociálnych médií nemusíte ani prácne pátrať v zabudnutých kútoch internetu, stačí vám sledovať profil vášho vytúženého zamestnávateľa. Keď firmy hľadajú nový prírastok do tímu, ako prvé využívajú tzv. social hiring – najímanie cez svoje sociálne siete. Je to totiž zadarmo a ak zareagujete, okamžite si vás môžu aj preklepnúť.

6. Budujte sieť správnych kontaktov

Spájajte sa s profíkmi z vašej profesie. Vyhľadajte na každej sieti skupiny, ktoré sa venujú vášmu odboru, a pridajte sa k tým najaktívnejším a najuznávanejším. Snažte sa zapojiť do ich aktivít, dajte o sebe v kruhoch vedieť. Budujete si tak neoceniteľný sociálny kapitál a známosti v branži sú ideálne na to, aby ste sa dozvedeli o nových pracovných príležitostiach.

7. Buďte aktívni v profi komunitách

Keď reagujete v skupinách, ktoré sú pre váš pracovný lov relevantné, nielenže okamžite viete o vyhovujúcich voľných miestach, ale ľudia z branže si vás aj zapamätajú. A ak váš profil ukazuje, že ste kvalitná a zaujímavá sila pre najímajúcu spoločnosť, nebudú váhať vás iniciatívne osloviť. Postujte, tweetujte, komentujte a ukážte svoj prehľad a záujem.

8. Prezentujte sa ako kvalitný zdroj

Pomáhajte svojim kontaktom tým, že im odpovedáte na otázky, spájate zaujímavých ľudí a zdieľate rezonujúci obsah. Väčšina ľudí zverejňuje iba príspevky, za ktorými vidia hodnotu pre seba. Často sú však nudní, pôsobia lacno a neoriginálne a určite nikdy nedostali žiadnu ponuku. Ak však postujete veci, ktoré sú prínosné pre ostatných, zvyšuje to vašu dôveryhodnosť.

9. Nežobrite o pracovné miesto

Držte si pred virtuálnou verejnosťou také meno, ktoré pomôže vašej kariére a za ktoré sa nemusíte hanbiť. Hoci ste za obrazovkou, vyvarujte sa proseniu o prácu. Namiesto toho udržiavajte kontakt so správnymi ľuďmi a prostredníctvom svojich príspevkov im ukážte, že ste inteligentní a kvalifikovaní kandidáti, ktorých sa oplatí pozvať na pohovor.

babulicova@profesia.sk
Dominika Babulicová
Produktová marketingová špecialistka
Profesia spol. s r.o.
Idealistka, ktorá sa snaží robiť svet lepším cez dobré texty a dobro(voľníctvo). Z médií presedlala na online marketing. Najčastejšie bloguje o motivácii, úspechu, produktivite a hľadaní práce.
Všetky články autora

Pridať komentár

Have your say!

správa *

meno *

e-mail *

Hľadať

Najčítanejšie za mesiac

Kategórie

Facebook