Blog Profesia.sk
máj
26

Našou doménou je profesia. Už dvadsať rokov

Autor: | Kategórie: Zákulisie Profesie | Značky: ,
Našou doménou je profesia. Už dvadsať rokov
Oslavujeme dvadsiate narodeniny na trhu práce. Viete si predstaviť, ako sa hľadanie práce zmenilo za dvadsať rokov? Zakladateľ Profesie Dalibor Jakuš áno.

“Od začiatku sme mali zásadu, že nechceme zverejniť pracovnú ponuku, ktorá môže poškodiť uchádzačovi,” prízvukuje Dalibor Jakuš. Zakladateľ najväčšieho slovenského pracovného portálu považuje Profesiu za svoje najstaršie dieťa a tvrdí, že byť rodičom človeka neprestane baviť. Prečítajte si jeho pohľad na dvadsať rokov trhu práce, ktorý formovala aj Profesia.sk.

Hľadanie práce pred dvadsiatimi rokmi

Kým dnes väčšine Slovákov pri hľadaní práce ako prvý zíde na um internet či dokonca rovno pracovný portál Profesia.sk, v roku 1997 mali na Slovensku internet len tri percentá ľudí. Pracovné miesta boli zvyčajne obsadzované vďaka inzercii v tlači alebo odporúčaniam známych. Dalibor Jakuš práve vtedy spoluzakladal vývojársku spoločnosť ui42. Názov firmy nebol náhodný, všetci traja spoločníci predtým pracovali v Ústave informatiky Matematicko-fyzikálnej fakulty v kancelárii číslo 42.

“Keď vznikala firma, mali sme veľa voľného času, keďže sme ešte nemali žiadnych klientov,” spomína s úsmevom na začiatky. A tak sa púšťali do vlastných projektov a v priebehu pár týždňov vznikol pracovný portál Profesia.sk či snehové spravodajstvo Yeti na snehu. “Investícia bola iba čas strávený programovaním, na začiatku sme dokonca nemali ani hosting a chvíľu sme bežali na fakultných serveroch, lebo Martin a Robo (Martin Krupa, Róbert Mráz, pozn.) pôsobili na fakulte v tej dobe ako asistenti.”

Jednotkou aj bez počiatočného biznis plánu

Za vznikom portálu nebola podľa Dalibora žiadna stratégia ani biznis model, jednoducho skúšali vlastné schopnosti. A projekt sa čoskoro zapáčil aj ľuďom, pribúdali životopisy a 22. apríla 1997 aj prvá pracovná ponuka na Profesia.sk. “Bola z SHMÚ, kde môj spolužiak zo strednej aj vysokej školy robil na oddelení informačných technológií a hľadal človeka. Celkom nás prekvapilo, keď ho aj skutočne našiel cez databázu životopisov, ktorá v tej dobe mala možno 100 ľudí.”

ČÍTAJTE TIEŽ: 10 historických podôb Profesia.sk. Spomínate si, odkedy ju používate vy?

V roku 1997 bolo na portáli zverejnených dohromady 118 pracovných ponúk a využilo ho 406 kandidátov, o rok neskôr sa počet užívateľov zdvojnásobil. Potenciál portálu neustále rástol a spoločníci si dali za cieľ spraviť z neho jednotku na trhu. To so sebou nieslo potrebu vyčleniť viac zdrojov na jeho fungovanie a vytvoriť jasnejšiu stratégiu. A keď si v roku 2000 vďaka rozšíreniu internetu na Slovensku hľadalo prácu cez Profesia.sk už 16 tisíc ľudí, bol to signál projekt osamostatniť.

Od teletextu k mobilným aplikáciám

V začiatkoch boli najväčším konkurentom noviny. “Vychádzali niekoľkostranové kariérne prílohy v denníkoch a tieto sme vnímali ako najviditeľnejší spôsob hľadania práce,” spomína Dalibor. “Samozrejme, fungovali aj tie čo dnes – úrady práce, známi a rodina, ale aj už dnes zabudnuté, ako napríklad inzercia cez teletext.” Napokon, internetu sa ostatné spôsoby hľadania práce v prieskumoch verejnosti podarilo prekonať až v roku 2015. Aj preto je cieľ byť jednotkou výzvou doteraz. “Stále je kam rásť,” myslí si. “Trh práce má veľa podôb a častí a Profesia nepokrýva všetky.“

Vďaka tomu na Profesia.sk postupne pribúdali rôzne funkcionality, napríklad možnosť nechať si posielať pracovné ponuky e-mailom alebo vytvoriť si životopis v dizajnovej úprave. Neskôr dostali uchádzači možnosť hodnotiť výberové procesy a zamestnávatelia zase nástroj na správu výberových procesov. Postupne Profesia rozšírila svoje pôsobenie aj na maďarský a český trh, od roku 2010 spája firmy s budúcimi zamestnancami aj offline formou pracovného veľtrhu a v portfóliu jej nechýba ani mobilná aplikácia Profesia.sk.

Z programátora manažérom

Kým na jar 2004 mala firma 12 zamestnancov, dnes tím Profesie tvorí sto ľudí. “Prvým zamestnancom, ktorého sme najali cez Profesia.sk, bola Musa (Zuzana Moussa Dravecká, pozn.) v roku 1999. Dodnes pracuje v Profesii ako produktová manažérka portálu Domelia.sk,” spomína si Dalibor. Rýchlo pochopil, že okrem vývoja sa musí chopiť aj manažérskych úloh, a neprogramoval, už keď sa firma v roku 2000 osamostatňovala. “Reálne som programoval prvé dve verzie Profesie (v dnes už obskúrnych technológiach – predchodcoch .NET), prvú PHP verziu Profesie už programovali iní,” spomína si.

Profesia, 18, narodeniny, tablo

ČÍTAJTE TIEŽ: Dalibor Jakuš: Profesiu považujem za moje najstaršie dieťa

Keď po trinástich rokoch odchádzal na sabatikal, sám pre seba to nazval pretrhnutím pupočnej šnúry s Profesiou. Vďaka roku mimo firmy si však mohol uvedomiť, čo ho baví najviac a v čom môže byť po návrate najväčším prínosom. Nakoniec zakotvil v role produktového riaditeľa, kde dnes pomáha rozvíjať všetky technologické projekty spoločnosti Profesia.

Dvadsať rokov, to je generácia Profesia.sk

Na otázku, ako by najväčšiu pridanú hodnotu portálu zhrnul do jednej vety, Dalibor odpovedá: “Kompletná ponuka voľných miest na jednom mieste, jednoduché a prehľadné vyhľadávanie, možnosť mať rýchlo prehľad o trhu práce.” A keby dnes nebola Profesia.sk v súčasnej pozícii? Zrejme by na Slovensku existoval iný pracovný portál, ktorý by sa hrdil pozíciou č. 1. “Neskromne si však myslím, že prijatie hľadania práce cez internet by bolo pomalšie, možno by to využívalo menej firiem. Ale pri pohľade na celý svet je úplne jasné, že aj na Slovensku by sa práca hľadala cez internet,” myslí si.

Za dvadsať rokov inzerovalo na Profesia.sk vyše 83 tisíc firiem, ktoré publikovali viac ako 1,5 milióna pracovných ponúk, a svoj životopis tu zverejnilo až 1,2 milióna používateľov. Profesia ovplyvnila spôsob hľadania práce jednej generácie. A veríme, že bude pozitívne ovplyvňovať ešte kariéru mnohých ďalších.

babulicova@profesia.sk
Dominika Babulicová
Marketingová špecialistka
Profesia spol. s r.o.
Idealistka, ktorá sa snaží robiť svet lepším cez dobré texty a dobro(voľníctvo). Z médií presedlala na online marketing. Najčastejšie bloguje o motivácii, úspechu, produktivite a hľadaní práce.
Všetky články autora

Pridať komentár

Have your say!

správa *

meno *

e-mail *

Hľadať

Najčítanejšie za mesiac

Kategórie

Facebook