Blog Profesia.sk
aug
3

Výťahová reč – naučte sa, ako zaujať za menej ako jednu minútu

Autor: | Kategórie: Motivácia a rozvoj | Značky: ,
Výťahová reč – naučte sa, ako zaujať za menej ako jednu minútu
Povedzte mi pár viet o sebe? Dôverne známa otázka, s ktorou sa môžete stretnúť na každom pracovnom pohovore, ale aj napríklad pri stretnutí s novými ľuďmi. Namiesto toho, aby ste začali habkať a nevedeli čo povedať, máme pre vás tajnú zbraň. Naučíme vás pripraviť si skvelú výťahovú reč.

Výťahová reč alebo elevator pitch (alebo speech, uvádzajú sa oba názvy) je stručný prejav o vás a vašich pracovných schopnostiach, ktorý by nemal trvať dlhšie ako jazda výťahom. Teda, mali by ste za približne 60 sekúnd presvedčiť druhého človeka o tom, že vy ste ten pravý na novú prácu alebo povýšenie.

História výťahovej reči siaha do 70. rokov minulého storočia, no na jej presný vznik sa viažu viaceré teórie. Jedna pripisuje autorstvo spisovateľovi Philipovi Crosbymu, ktorý vo svojej knihe predstavil teóriu toho, že každý jeden z nás by mal mať vopred pripravenú reč o sebe a svojich kvalitách, ktorú dokáže povedať v krátkom čase v akejkoľvek situácii. Ďalšia teória hovorí o zlatých časoch Hollywoodu, kedy scenáristi čakali na producentov pred výťahom a mali iba toľko času presvedčiť ich o svojich nápadoch, ako dlho trvala cesta výťahom.

Majte výťahovú reč vždy po ruke

Bohaté uplatnenie si elevator speech našla v personálnom manažmente. Mnoho ľudí má problém rozprávať o sebe a hlavne vytiahnuť tie najzaujímavejšie fakty. Kto som, čo robím, aké sú moje úspechy, čo chcem robiť? To sú základné otázky, na ktoré by výťahová reč mala odpovedať. Keď si tento stručný medailónik o sebe poctivo nacvičíte, môžete ho využívať vo viacerých situáciách:

  1. V životopise. Svoj životopis môžete odlíšiť tak, že na začiatok uvediete o sebe krátky medailónik. Personalista si vás hneď lepšie zapamätá.
  2. Na pracovnom pohovore. Môžete si byť istý, že na pohovore padne otázka, aby ste o sebe niečo povedali. Zabodujete jasne sformulovanou odpoveďou.
  3. Pracovné hodnotenie či stretnutie k povýšeniu. Sformulujte si vopred odpovede na otázky, čo sa vám podarilo, aký je váš prínos pre firmu a aké máte ambície.
  4. Networking. Predstaviť sa cudzím ľuďom na pracovnom stretnutí či konferencii je jednoduchšie, keď sa na to pripravíte.

Základne parametre 

Maximálne 150 slov, alebo 8 až 10 viet. Vety by mali byť stručné a jasné. Kontrolu si môžete urobiť tak, že si hotovú reč prečítate nahlas a odstopujte si, ako dlho vám to trvá. Mali by ste byť schopní hovoriť súvisle najviac 60 sekúnd.

Ako si pripraviť výťahovú reč?

  • Určite si zámer. Každá reč by mala byť písaná s určitým zámerom, podľa toho v akej situácii ju plánujete použiť. Idete na pohovor, čaká vás pracovná konferencia, alebo chcete byť všeobecne pripravení?
  • Pripravte si ju písomne. Napíšte si odpoveď na každú z nasledujúcich otázok: Kto som, čo robím, aké sú moje úspechy, čo chcem robiť? Napíšte všetko, čo vám napadne a potom editujte. Zamerajte sa na krátke stručné vety a logickú následnosť.
  • Nepoužívajte žargón, odborné výrazy či slang. Ak si myslíte, že vám to dodá na odbornosti, mýlite sa. Je dôležité, aby ste sa vyjadrovali zrozumiteľne a jasne.
  • Vždy uveďte minimálne jeden konkrétny príklad z praxe.
  • Urobte si hlasovú kontrolu. Keď si myslíte, že máte svoju výťahovú reč hotovú, prečítajte si ju nahlas. Viackrát. Pred zrkadlom. Zistíte, či sa vám dobre vyslovuje, či na seba plynulo nadväzuje na seba a zrkadlo vám pomôže doladiť neverbálnu komunikáciu.
  • Finálnu reč si uložte do smartfónu a môžete ju mať vždy po ruke.

Pripravili sme pre vás aj dva príklady, ako by taká výťahová reč mala vyzerať pre absolventa a pre čoveka so skúsenosťami.

Andrej Fiktívny – absolvent, hľadá si prácu v mediálnom svete

Moje meno je Andrej Fiktívny, som absolvent odboru žurnalistika na Univerzite Komenského. Nie som však bez praxe. Dva roky pracujem ako redaktor pre regionálny spravodajský portál. Pripravujem si vlastné reportáže, navrhujem témy, hľadám respondentov, píšem články. Robím fotografie, ktoré následne upravujem. Pracujem s grafickými programami Adobe a s WordPressom a ovládam HTML na základnej úrovni. Som aktívny, komunikatívny, zodpovedný a viem pracovať samostatne. Chcem sa zdokonaľovať  v práci redaktora a prinášať ľuďom príbehy a nezaujaté informácie o dianí na Slovensku. 

Ján Dobrý – obchodný zástupca 6 rokov skúseností

Volám sa Ján Dobrý a som veľmi dobrý v komunikácii a presviedčaní. Tieto vlastnosti už 6 rokov využívam ako obchodný zástupca najmä v oblasti rýchloobrátkového spotrebného tovaru, no mám aj skúsenosti vo farmaceutickom priemysle. Za svoju kariéru som si vybudoval nadštandardné vzťahy s klientmi, ale mám rád aj výzvy v podobe náročnejších klientov. Mojím najväčším úspechom bolo, že sa mi v jednom mesiaci podarilo získať 4 klientov od konkurencie. Ako som to urobil, si zatiaľ nechám pre seba. Chcem sa v oblasti obchodu ďalej vzdelávať a zamerať sa na svoje líderské a manažérske schopnosti. Mojou ambíciou je viesť vlastný tím, odovzdávať svoje skúsenosti a tak prispieť k prosperite firmy.  

belanova@profesia.sk
Lucia Belanová
Copywriter
Profesia spol. s r.o.
Venuje sa oblastiam ako PR a komunikácia, no jej najväčšou vášňou je písanie textov na tie najrozličnejšie témy. Oddychuje pri filmoch a seriáloch. Keď si potrebuje vyvetrať hlavu, rada sa túla uličkami miest, alebo chodníčkami v horách.
Všetky články autora

Pridať komentár

Have your say!

správa *

meno *

e-mail *

Hľadať

Najčítanejšie za mesiac

Kategórie

Facebook