Blog Profesia.sk
mar
17

Prečo mi pri hľadaní práce nikto neodpovedá?

Autor: | Kategórie: Hľadanie práce | Značky: , ,
Prečo mi pri hľadaní práce nikto neodpovedá?
Častá otázka, ktorú si však máloktorý uchádzač o prácu vie zodpovedať. Prečítajte si prepis mojej prednášky z Profesia days, ktorá sa touto témou zaoberala.

Množstvo rozoslaných reakcií na ponuky voľných pracovných miest, no žiadna odpoveď. To spôsobuje vrásky mnohým ľuďom, ktorí aktívne hľadajú prácu. Veľakrát však sami nedokážu odhaliť, v čom opakujú chyby, ktoré ich z výberového procesu diskvalifikujú. Spísala som preto najdôležitejšie rady, ktoré vám pomôžu na najbližší pracovný inzerát reagovať bezchybne. A možno neuveríte, ale čím banálnejší sa vám problém zdá byť, tým častejšie ho uchádzači opakujú. Pozrite si aj moju prezentáciu v závere blogu, ktorú ste mohli vidieť počas veľtrhu Profesia days 2015.

Všetko som predsa spravil, ako som mal

Máte napísaný krásny životopis, doplnený o aktuálne informácie, podľa najnovších trendov… Toto všetko vám však môže byť nanič, ak reakciu odošlete bez sprievodného textu alebo ho len chabo vyplníte v štýle „Dobrý deň, posielam Vám svoj životopis. Dovidenia.“

Výsledkom tohto z vašej strany dobre mieneného kroku je takmer prázdna správa (reakcia na pracovnú ponuku na Profesia.sk je doručená spoločnosti ako e-mail s prílohami) s jednou vetou, ktorá nijako nevyjadruje váš záujem a pôsobí tuctovo, ako ďalších desať pred vami.

Túto chybu je možné napraviť premysleným, stručným a jasným textom, v ktorom v krátkosti opíšete, prečo ste na ponuku zareagovali, že ste vhodný kandidát a vyjadríte záujem o osobné stretnutie. Všetko, samozrejme, vhodnou formou, nakoľko vetou „Zavolajte my, mam zaujem otu prvacu“ sa k vytúženému výsledku nedostanete.

Načo písať sprievodný text, ak už mám motivačný list?

Odpoveď je celkom jednoduchá. Aby ste neposlali prázdnu správu. Ak si nedám ani tú námahu napísať zopár viet smerujúcich spoločnosti spolu s mojou reakciou, určite nerobím dobrý prvý dojem.

Sú priložené dokumenty správne?

Aj vám sa už stalo, že ste na perfektnú ponuku práce omylom poslali nedokončené CV-čko? Alebo firme prišiel motivačný list adresovaný inej spoločnosti, ktorý ste predtým posielali na inú ponuku? Nesprávne prílohy sú pri reakciách na pracovné inzeráty častým problémom. Dôvodov môže byť niekoľko.

Vo svojom počítači máte uložené viaceré verzie životopisu, z ktorých jedna je najnovšia a najlepšia, jednoducho cool, a druhá je staršia, z ktorej ste vychádzali pri tvorbe nového CV. Názvy súborov vyriešite len jednoduchým „CV1“ a „CV_1“. A pri reakcii ste taký sústredený, že omylom vyberiete práve tú nesprávnu verziu. Výsledok? Premárnená šanca z nepozornosti. Pritom stačí len jasne pomenovať súbory, čo vám uľahčí organizáciu. (Ja som používala vždy názov „CV_ten spravny“ pre aktuálnu verziu :)).

Taktiež sa stáva, že priložíte starý motivačný list, ktorý nesie v hlavičke či tele ešte názov firmy, ktorej ste ho posielali pred tým, je adresovaný pôvodnej kontaktnej osobe a podobne.

A neverili by ste, ako často sa stáva, že uchádzač má v počítači viacero životopisov – nielen svojich, ale aj CV-čka rodinných príslušníkov.

Skutočne som splnil požiadavky?

Túto otázku si treba položiť zakaždým, keď sa uchádzate o zamestnanie. Dobré je uplatňovať zásadu „dvakrát meraj a raz strihaj“. V tomto prípade nie je miesto pre tipovanie a skúšanie. Hoci požiadavky spĺňate na 90% a zvyšok snáď „obkecáte“, môžete sa mýliť. Nikdy neviete, aké dôležité môže byť pre spoločnosť práve splnenie tej požiadavky, ktorá spadá do tých 10%, ktoré plánujete odignorovať. Pracovnú ponuku si treba prečítať celú a najlepšie viackrát. Môžete si ju označiť ako zaujímavú (na stránke Profesia.sk túto úlohu spĺňa hviezdička) a neskôr posúdiť, či je to skutočne tá pravá ponuka.

Komunikácia voči spoločnosti, na ktorej ponuky reagujem

Táto časť je veľmi dôležitá, pretože vám môže pomôcť, ale aj uškodiť. Všetko záleží len od vás. Počas vyčkávania na odpoveď mnoho uchádzačov spoločnosti kontaktuje, pretože sa odpovede nevedia dočkať. Treba preto zvoliť vhodný spôsob, ako s firmou komunikovať. Bombardovanie e-mailami na dennej báze nepomáha, radšej tento čas využite vo svoj prospech.

Mnohé spoločnosti majú na svojej stránke kontaktné údaje, ako aj formuláre pre otázky, prípadne chat. Prečo to nevyužiť? Môžete spoločnosti napísať ako klient, prípadne záujemca. Týmto spôsobom je možné získať obraz o spoločnosti z pohľadu prístupu k zákazníkovi a formy komunikácie.

Takto ale určite nie: „Tak vzali stema?“ alebo „Kedi mam nastupit?“ (Takýchto správ na Profesia.sk dostávame denne mnoho, pretože uchádzači sa domnievajú, že písali priamo inzerujúcej spoločnosti.)

Akú úlohu v tom hráme my?

V Profesii sa snažíme situáciu zmierniť viacerými spôsobmi. Denne uchádzačom poskytujeme rady vychádzajúce z našich skúseností, vyvíjame systémy, ktoré pomáhajú firmám získať čas a osobitne posúdiť každú reakciu a mnoho iného.

Pre uchádzačov predstavuje jedinečnú možnosť ohodnotiť výberový proces služba RecruitRank. Vďaka nemu môžete zhodnotiť, ako spoločnosť pristupovala k výberovému procesu, a to celé anonymným spôsobom. Ako uchádzač tak máte v rukách nástroj na posúdenie prístupu spoločnosti z vášho vlastného pohľadu, na čo môže spätne firma reagovať priamo vám, uchádzačovi. Stále anonymne, aby sa ani jedna strana nemusela báť vyjadriť v tejto konštruktívnej diskusii. A to firmám neustále pomáha zlepšovať výberové procesy a uchádzačom dojem z nich.

Vážime si každú vašu spätnú väzbu, pretože nám pomáha rásť a vďaka tomu môžeme byť lepšími pomocníkmi na vašej ceste za novou prácou.
tabackova@profesia.sk
Zuzana Tabačková
Špecialistka zákazníckej podpory
Profesia spol. s r.o.
Má za sebou školu informačných štúdií, zaujíma ju psychológia osobnosti a medziľudská komunikácia. Na Supporte prácu s ľuďmi aj informáciami spojila a v blogoch vychádza zo skúseností so zákazníkmi.
Všetky články autora

Jeden komentár

  1. Pridal: daniel | 18. marca 2015 20:51
    Odpovedať

    Zauímavý článok, ale aj tak si myslím, že aj priemerne inteligentný človek by to mal vedieť . Ak niečo chcem robím preto všetko na 100% a nie na 20%. Takých sú plné ulice treba ukázať prečo by si mali vybrať práve mňa a nie prečo nevybrať. :-)

Pridať komentár

Have your say!

správa *

meno *

e-mail *

Hľadať

Najčítanejšie za mesiac

Kategórie

Facebook