Rýchly a hromadný presun pracujúcich do pohodlia obývačiek zastihol mnohých nepripravených. A to aj napriek nárastu trendu práce z domu v minulých rokoch. Zavrieť celé kancelárie je v pracovnej kultúre stále niečím novým, situácii sa však bolo treba prispôsobiť. Zamestnanci aj zamestnávatelia sa popritom naučili veľa o sebe aj o vzájomnom vzťahu.
Pracovná kultúra sa zmenila zo dňa na deň. Pri správnom nastavení môže potenciálne práca z domu prinášať zvýšenie produktivity a tiež oddýchnutých zamestnancov. Výnimkou však nie sú ani opačné prípady, a to pokles výkonu a odcudzenie pracovníkov od spoločnosti.
Mnohí zamestnávatelia to síce otvorene nepriznajú, no jednou z prekážok práce z domu môže byť nedostatočná dôvera voči zamestnancom. Budú pracovať tak ako v kancelárii? Hromadné home office potvrdili, že je to možné. Počiatočný skepticizmus vystriedala skúsenosť. V niektorých firmách sa práca z domu osvedčila až natoľko, že zamestnávatelia povolili home office ako benefit, ktorý dovtedy neponúkali.
Rýchly presun z kancelárie do domovov si vyžadoval aj rýchlu technickú podporu. Nielenže museli zamestnávatelia zabezpečiť nové technologické riešenia a investovať do nich, museli tiež firmu naučiť tieto technológie používať. A to v rozsahu niekoľkých dní. Veľký nárast zaznamenali platformy ako Slack, Microsoft Teams alebo Zoom.
Firmy a spoločnosti, ktoré odkladali modernizáciu pracovného styku, teraz pochopili jej dôležitosť. Každý krok smerom k moderným riešeniam môže mať do budúcna veľkú návratnosť, či už pri bezproblémovej komunikácii na diaľku, alebo pri urýchľovaní chodu práce a zlepšovaní efektivity procesov.
Manažéri a zamestnávatelia sa tiež na začiatku museli naučiť, ako riadiť, no tiež motivovať zamestnancov na diaľku. Tiež bolo zodpovednosťou vedúcich pracovníkov, aby nastavili jasné pravidlá pre celé svoje tímy a vyhodnocovali v pravidelných intervaloch výsledky. Práve celofiremná práca z domu ukázala, ako dobre tímy držia spolu a kto ich vie v práci motivovať aj od iného stola v inej obývačke.
Izolácia a domáce prostredie ukázali, že oddeľovanie pracovného života od súkromného je nevyhnutné, najmä ak chcú zamestnanci predísť vyhoreniu. Prirodzené hranice, ktoré vytvára kancelária a pravidelné dochádzanie do práce, sa prácou z domu zotreli. O to potrebnejšie je individuálne nastavenie, vďaka ktorému sa dá pri práci z domu dosiahnuť rovnováha.
Zo štúdie zameranej na prácu na diaľku, ktorú robila spoločnosť Buffer, známa tým, že má svoj tím rozmiestnený po celom svete, vyšlo, že až 22 % z dopytovaných má problém po práci vypnúť. Tomu sa dá zabrániť napríklad pravidelným cvičením alebo programom s rodinou.
Zodpovednosť za svoj pracovný čas a dodržiavanie termínov na diaľku automaticky prináša vyššiu flexibilitu. Práve flexibilný rozvrh vyšiel ako najvyšší benefit práce z domu z pohľadu účastníkov štúdie spoločnosti Buffer, a to až v 40 % prípadov. Tak ako pre niekoho môže byť väčšia sloboda motivujúca, môže byť pre iného zmätočná a môže zvádzať k prokrastinácii. Bolo len na zamestnancoch samotných, aby si našli spôsob, ako využívať časovú flexibilitu vo svoj prospech.
Aj napriek tomu, že je domáce pracovné prostredie príjemné, človeku prirodzene chýba ľudský kontakt. Všetky každodenné maličkosti ako krátky rozhovor nad kávovarom alebo spoločné obedy s kolegami pomáhajú budovať kolektív a vypĺňať pracovný deň. Ľudia sú spoločenské bytosti, a preto aj na prvý pohľad bezvýznamné maličkosti pozitívne ovplyvňujú ich každodenné prežívanie.
Spoločný kontakt s kolegami tiež pomáha vytvárať kreatívne myšlienky a prirodzene prenášať vedomosti od skúsenejších na juniorov. Toto vedia do určitej miery zastúpiť technológie, no veľa interakcií sa z domu práve pre nedostatok kontaktu nikdy neuskutoční.
Nikto nevie, ako presne bude vyzerať práca do budúcna. No už teraz môžeme pozorovať, že flexibilita, ktorej sa naučili zamestnávatelia a zamestnanci, pripravila úrodnú pôdu aj pre potenciálne zmeny v budúcnosti.
Práca z domu nemusí vyhovovať každému. Niektorí potrebujú jasné hranice kancelárie, iní naopak pracujú z domu viac a pod menším stresom. Je len na zamestnávateľoch a ich zamestnancoch, aby sa vytvorila dôležitá rovnováha medzi prácou v kanceláriách a prácou doma. Jar 2020 na to môže slúžiť ako dobrá prípadová štúdia.
Have your say!