Dobre myslený feedback vie pomôcť aj pri dlhodobom kariérnom raste. Ak sa napríklad po dobrej prezentácii dozviete, že ste klientovi skákali do reči, viete tento nedostatok do budúcna napraviť.
V prospech dávania spätnej väzby hovoria jasne aj dáta. V štúdii portálu Harvard Bussiness Review vyšlo, že až 92 % respondentov si myslí, že aj negatívny feedback, ak je odovzdaný správne, môže zlepšiť ich výkon. Pravidelná a efektívna spätná väzba na pracovisku môže viesť k lepšej efektivite práce.
Ak nepatríte medzi tých, ktorí radi počúvajú spätné hodnotenie na svoj výkon, možno je načase to zmeniť. Tí, ktorí sa zaujímajú o to, aké dosahujú výsledky na pracovisku, a sú ochotní si vypočuť názory ostatných, zvyčajne dosahujú lepšie výsledky.
Samozrejme, kritika sa nepočúva najľahšie. V skutočnosti ju dokonca mozog vníma ako ohrozenie vlastného prežitia. Ak niekto ohrozí vaše postavenie v spoločnosti tým, že vás kritizuje, dotýka sa tak základných inštinktov. Prijímať spätnú väzbu sa však vieme naučiť.
Základom je naozaj počúvať. Keď mnohí počujú kritiku, hneď vystavajú obranné múry, idú do protiútoku alebo si v hlave pripravujú odpoveď. Pritom niekto, kto vám spätnú väzbu dáva, vám vôbec nemusí chcieť uškodiť, ale skôr pomôcť. Čím viac pohody nájdete v počúvaní a v skutočnom prijímaní spätnej väzby, tým viac si z nej môžete odniesť. V tomto prípade pomáha tréning. Aj reagovanie na negatívnu spätnú väzbu sa dá naučiť, ak ju vyhľadávate pravidelne.
Popri vypočutí, čo vám druhý chce povedať, je tiež dôležité vedomie, že kritika nie je o vás. Áno, hovorí k vám, no nie o vašej osobe, skôr o konaní a vystupovaní, alebo dokonca o tom, čo ste povedali. Na takýchto veciach sa dá pracovať a môžete ich zmeniť.
V momente, keď sa nastavíte, že spätná väzba je pre vás dobrá vec a pomáha vám učiť sa a rásť, budete chcieť takúto skúsenosť častejšie. Nebojte sa ju preto aj sami vyhľadávať napríklad po ukončení projektu alebo po prezentácii pred klientom. Aj vaši nadriadení tak uvidia, že ste pripravení sa zlepšovať.
Môžete sa napríklad spýtať, kde ostatní vidia priestor na zlepšenie vo vašej práci alebo aké chyby spozorovali za posledné obdobie vo vašom pracovnom výkone.
To, že sa vám váš nadriadený alebo kolega rozhodol dať spätnú väzbu k vašej práci a výkonom, je jeden bod. To, čo s tým vy spravíte, je druhý. Určite si nechajte nejaký čas na premyslenie toho, čo ste si povedali, a až následne sa rozhodnite, ako budete postupovať. Ukážte vašim správaním zodpovednosť za podané výkony a príďte napríklad s návrhom na zmenu. Ak so spätnou väzbou nesúhlasíte, môžete tiež hľadať ďalší názor z objektívneho zdroja.
Ak je spätná väzba podaná s dobrým úmyslom a konštruktívne, vie upevňovať vzťahy na pracovisku. Vytvára totiž dôveru, ktorá je založená na úprimnej komunikácii. Naučte sa teda dávať objektívny feedback pravidelne.
Namiesto všeobecných oznamov skúste ísť pri dávaní spätnej väzby k veci. Pokojne využite aj príklady z nedávnej minulosti, aby ste pomohli ilustrovať vaše slová. Tiež môžete mierne naznačiť riešenie alebo povedať, ako by ste v danej situácii postupovali vy. Kritika by mala byť jasná, stručná a orientovaná na riešenia.
Ak už komunikujete spätnú väzbu, sústreďte sa na jeden hlavný problém. Nemá zmysel vypichovať všetky drobnosti, ktoré sa stali za posledný mesiac. Nájdite v správaní podriadeného vzorec a riešte ten. Poslucháč tak nezostane zdrvený pod náporom kritiky a tiež má väčšiu šancu zapamätať si, čo ste mu povedali.
Len tak prísť ku kolegovmu stolu a začať mu hovoriť, čo všetko urobil zle na poslednom projekte, nie je najlepší spôsob dávania spätnej väzby. Základom je ju hovoriť vždy iba medzi štyrmi očami. Je to férové a prijímateľ sa tak aj môže lepšie sústrediť na to, čo ste mu povedali. Tiež je dôležité, aby sa spätná väzba týkala situácie, ktorá sa stala v nedávnej minulosti. Ak budete s otvorením nejakej témy čakať pridlho, stratí rozhovor o nej svoj zmysel.
V bežnej reči sa nevyhnete hodnoteniu osôb. Tomu by ste sa však pri dávaní spätnej väzby mali vyhnúť. Namiesto toho, že oznámite kolegyni, aká je popletená, môžete povedať, že ste si všimli, že v poslednej dobe koná roztržito a zabúda na niektoré úlohy. Poprípade sa opýtajte, či za tým niečo nie je. Okamžite sa tak presuniete z hodnotenia osoby na jej konkrétne správanie.
Z pozície nadriadeného, ktorý dáva spätnú väzbu svojim zamestnancom, je dobré nezostať len pri konštatovaní faktov. Otvorte po zdieľaní vášho názoru aj diskusiu. Môžete sa opýtať, čo si zamestnanec, o vašim hodnotení myslí, ako vníma situáciu a či vie, aké chce ďalej podniknúť kroky. Nechajte tiež nejaký čas, nech sa druhá strana má šancu opýtať otázky. Myslite tiež na to, že vaša reč má podriadeného skôr motivovať a nie naopak. Rovnako, ako hodnotíte negatívne správanie, nezabudnite aj chváliť.
Have your say!