Blog Profesia.sk
feb
12

Viac povzbudzovať ako kritizovať. Dávate kolegom pozitívny feedback?

Autor: | Kategórie: Pracovný život | Značky:
Viac povzbudzovať ako kritizovať. Dávate kolegom pozitívny feedback?
Spomínate si, kedy ste dostali v práci naposledy pozitívnu spätnú väzbu? Za precízny report, štýlovú prezentáciu alebo asertívne vyriešenie problému so zákazníkom? Je možné, že si naň ani nespomeniete. Dôvodom je, že ľudia (nielen) v práci častejšie zanechávajú negatívnu spätnú väzbu než pozitívnu. Začnite od sebe a poďte to skúsiť zmeniť. Ako dávať kolegom či nadriadeným pozitívnu spätnú väzbu?

Pozitívny feedback je štartér produktivity 

Dvaja autori z nemeckých univerzít vo svojej štúdii analyzovali vplyv negatívnej a pozitívnej spätnej väzby na pracovný výkon. Vo výsledku zistili, že príjem pozitívnej spätnej väzby má priaznivý vplyv na následnú výkonnosť, zatiaľ čo negatívna spätná väzba takýto vplyv nevykazuje.

Zistenia naznačujú, že manažéri i kolegovia by sa mali viac zamerať na poskytovanie pozitívnej spätnej väzby. Tá funguje ako štartér produktivity a dobrej energie na pracovisku. Je však nevyhnutné poznať pravidlá, ako túto spätnú väzbu kolegovi či nadriadenému odovzdať.

Nepodceňujte silu pozitívneho feedbacku

Každý pozitívny feedback zahreje na srdci a mnohokrát sa nám zaryje do hlavy na niekoľko dní. Poteší, ak ho vysloví kolega či kolegyňa. Ak ho dostanete od šéfa, zarezonuje ešte viac. Prečo je pozitívny feedback dôležitý?

1. Zvyšuje motiváciu 

Okrem pozitívneho vplyvu na produktivitu zamestnancov dokáže pozitívny feedback naštartovať aj motiváciu. Keď je zamestnankyňa či zamestnanec ocenený za svoju prácu a cíti sa uznávaný, jeho chuť do práce rastie spolu s motiváciou pokračovať v dobrých výkonoch.

2. Zlepšuje atmosféru v tíme

Urobte malý experiment. Odovzdajte pozitívnu spätnú väzbu na konkrétnych kolegov a kolegyne počas veľkého stretnutia celého tímu. Nálada v tíme sa zlepší, po porade vám pochválení venujú úprimné úsmevy. Platí, že ak si kolegovia navzájom prejavujú uznanie, pozitívne to ovplyvňuje vzťahy na pracovisku, vzájomnú dôveru a ochotu spolupracovať.

3. Znižuje stres

Blíži sa termín odovzdania projektu, každý z tímu horlivo ťuká do klávesnice zavalený hŕbou papierov. Rozptýľte tento tlak v práci úprimnou pozitívnou spätnou väzbou. Pristúpte ku kolegovi či kolegyni a oceňte ich húževnatosť a pokrok v práci. Stresujúca atmosféra sa začne rozplývať.

4. Buduje kultúru uznania

Ak je v pracovnom prostredí bežné dávať pozitívny feedback, vytvára sa kultúra, kde sa úspechy oslavujú a chyby sú príležitosťou na učenie, nie na trestanie. Lebo spätná väzba nemá byť kritikou, ale nástrojom na zlepšovanie.

Pravidlá pozitívnej spätnej väzby

Buďte konkrétni

Všeobecné frázy, ako napríklad „Dobrá práca“, sú milé, no môžu znieť povrchne. Buďte špecifickí a povedzte: „Detailne si spracoval/a analýzu, oceňujem, ako precízne si rozobral/a všetky dáta.“ Marshall B. Rosenberg v knihe Nenásilná komunikácia venuje kapitolu konkrétnemu pomenovaniu pocitov, ktoré možno použiť aj v pozitívom feedbacku.

Napríklad pri spojení „dobrá práca“ nahraďte prídavné meno dobrá iným ekvivalentom. Použite prepracovaná, detailná, odvážna, inšpiratívna, rozvážna, zapálená, živá, sebaistá. Takýto feedback presne ukazuje, za čo je zamestnanec či kolegyňa pochválená.

Dávajte feedback okamžite

Pozitívna spätná väzba je najúčinnejšia, keď je aktuálna. Ak kolega alebo kolegyňa práve dokončila úspešný projekt alebo prezentáciu, pochváľte ju hneď. Tak sa feedback stane relevantným a dotyčný či dotyčná bude vedieť, že ste si všimli jej dobre odvedenú prácu.

Spojte pozitívny feedback s otázkami

Po tom, ako pochválite, sa opýtajte: „Čo ťa na tejto úlohe bavilo najviac?“ alebo „Ako si prišiel/prišla na tento skvelý nápad?“ Tieto otázky umožňujú kolegom zamyslieť sa nad svojimi silnými stránkami a zároveň ich povzbudzujú, aby hľadali ďalšie príležitosti na rast.

Chváľte úsilie, nielen výsledky

Zamerajte sa nielen na úspech, ale aj na snahu, ktorú kolegyňa vynaložila. Napríklad: „Oceňujem, ako si sa do tejto výzvy pustila a ako si sa nevzdala, aj keď si čelila problémom.“ Takýto feedback ukazuje, že si vážite nielen výkony, ale aj samotný proces.

Nezabudnite na drobnosti

Pozitívny feedback nemusí byť vždy veľkolepý. Niekedy stačí jednoduché: „Ďakujem, že si sa o to postaral.“ Aj malé uznanie dokáže urobiť deň krajším a zlepšiť pracovnú náladu.

Buďte úprimní

Pozitívny feedback by mal byť vždy autentický. Ak chvála pôsobí umelo alebo je len snahou o „povinné“ uznanie, môže stratiť svoj efekt. Uistite sa, že vaše slová sú úprimné a založené na skutočných faktoch.

Vymeňte ale za ak

Pri pozitívnej spätnej väzbe úplne odstráňte spojku ale. Aby sa z pozitívneho nestalo negatívne. V prípade, že k pozitívnemu feedbacku chcete pridať ešte dodatok, skúste ho so spojkou ak.

Nesprávne: Naozaj si myslím, že tvoja prezentácia bola prepracovaná, ale nepáčilo sa mi zobrazenie slidov  …

Správne: Naozaj si myslím, že tvoja prezentácia bola prepracovaná. Ak si ju chcel/a ešte vylepšiť, môžeš …

Celkovo by pozitívna spätná väzba mala byť včasná, konzistentná, čestná, priama a súcitná. Vtedy padá na úrodnú pôdu, zvyšuje produktivitu a štartuje motiváciu.

fabrici-fake-user
Zuzana Fabrici
Copywriterka
Profesia spol. s r.o.
Marketingu sa venuje niekoľko rokov, najviac ju však ťahá k písaniu. Energiu si dobíja pri športe, zaspáva pri (ne)dobrej knihe. Miluje žltú farbu, vôňu lesa a pyžamové rána.
Všetky články autora

Pridať komentár

Have your say!

správa *

meno *

e-mail *

Hľadať

Najčítanejšie za mesiac

Kategórie

Facebook