Všetko sa začalo už minulý rok na piatom ročníku veľtrhu Profesia days. Po prvý raz sme priniesli niekoľko špecializovaných zón pre špecifické skupiny uchádzačov o prácu a na hlavnom pódiu i v prednáškových miestnostiach sme otvárali netradičné témy. Pre niekoho kontroverzné, pre iných náročné na spracovanie, no určite nie jednoduché. Máme však radi výzvy, a tak sa jednou stal aj podnet, ktorý vzišiel od našich minuloročných rečníkov Iva Páleníka a Kamila Aujeského.
Páni rozprávali o tom, ako sa pri hľadaní práce postaviť voči predsudkom. A ako svoju inakosť obrátiť vo svoj prospech. Preto sme sa hneď po uzavretí Profesia days 2014 pohrávali s myšlienkou, ako túto správu uchopiť v budúcnosť a ako komunikovať podujatie s tým, že zachováme jeho funkčnosť aj priateľskú atmosféru, vďaka ktorým si 140 vystavovateľov a dvadsaťtisíc zúčastnených uchádzačov môže povedať: „Boli sme tam a malo to pre nás zmysel.“
Byť iný je v poslednej dobe asi najčastejšie používané slovné spojenie na trhu práce. Každý od vás chce, aby ste sa odlíšili a zaujali niečím novým, neopakovateľným, originálnym. Dôležité je predať sa a predbehnúť konkurenciu. Na opačnej strane však existujú aj ľudia, pre ktorých je inakosť bežnou súčasťou ich života, no na ceste k uplatneniu a akceptácii pre nich predstavuje skôr nevýhodu.
Predsudky a subjektívnosť sú prirodzenou súčasťou ľudskej povahy. A nech vám tvrdí, kto chce, čo chce, sú aj súčasťou pracovného trhu a samotných výberových konaní. A tak sme sa na najbližšom ročníku Profesia days rozhodli rúcať zaužívané dogmy a priniesť prácu a šancu na ňu skutočne všetkým. A zostať ľudskí, nie iba mentorovať, nech je celý veľtrh cítiť človečinou. Chceli sme tvár. Takú, ktorá je odlišná a spája v sebe svet práce s tým, kde sa s vášňou možno venovať tomu, čo vás baví.
Ideálneho šíriteľa nášho posolstva sme našli medzi sebou. Pozerá sa na vás z billboardov, keď šoférujete, jeho plagát máte vylepený na školskej nástenke, aj keď riaditeľka ho práve nepočúva, sleduje vás z reklamných plôch vo vlaku alebo na vás už niekoľkokrát vyskočil na YouTube. Náš kolega Peťo Plecho, ktorého čoraz viac Slovákov pozná pod prezývkou a umeleckým menom Plexo.
Plexo v Profesii pracuje ako špecialista zákazníckej podpory. Pomáha uchádzačom o prácu s vylepšením CV-čka, zamestnávateľom s pridaním pracovnej ponuky a neraz napríklad aj mamám, keď potrebujú pomoc s deťmi vstupujúcimi na trh práce. U nás vo firme sa s predsudkami nestretol, ale pohovor nenechal na náhodu a pre istotu si obliekol košeľu s dlhými rukávmi: „Po prijatí som sa s personalistkou Zuzkou stretol v kuchynke a mal som krátke rukávy. Keď zbadala tetovania, s úsmevom priznala: ‚Keby si takto prišiel na pohovor, neviem, čo by mi prebehlo hlavou.‘“
Kampaň k veľtrhu práce Profesia days 2015 je iná, pretože sme chceli, aby taká bola. Aby rozpútala diskusiu, aby ste si všímali, pýtali sa a možno aj odmietali. A to sa nám aj podarilo. To všetko dáva zmysel, lebo chceme byť súčasťou vašich pocitov, úspechov, výziev.
Preto sa oplatí už o týždeň sadnúť do vlaku za polovičnú cenu a prísť do bratislavskej Incheby. Na 6. ročníku Profesia days sme totiž pripravili až deväť špecializovaných zón. Pripravené sú testovacie miestnosti, kde môžete preveriť svoje jazykové či počítačové znalosti, tri pódiá a mnoho prednáškových sál s vystúpeniami až 60 rečníkov, medzi ktorými sú aj ľudia ako vy. A okrem toho voňavá káva, hotdogy, chladené nealko pivo, pizza, limonáda, keksíky… A ešte oveľa viac. Na priestore 9000 metrov štvorcových má každý šancu objaviť svoju príležitosť.
„Plexo, čo pre teba znamená zamestnávanie bez predsudkov?“
„Že keby prišiel na pohovor človek a:
– bol fialovej farby pleti,
– pochádzal by z východnejšie položeného mesta, kontinentu alebo planéty,
– chýbala / nefungovala by mu časť tela, ktorú však táto profesia nevyžaduje,
– bol by pokreslený, deravý alebo pokrivený,
nemalo by ho to znevýhodniť oproti ostatným kandidátom.“
Have your say!