Prerozprávanie životopisu či opakovanie informácií, ktoré si pohovorujúci mohol prečítať vo vašich dokumentoch, je jednou z najčastejších chybných stratégií, ktoré uchádzači v rozprávaní o sebe zvolia. Náborovému pracovníkovi totiž neprinášate žiadne nové poznatky, ktoré by už predtým nevedel. Zároveň je potrebné si uvedomiť, že sú to práve tie isté informácie, vďaka ktorým už na pohovore ste.
Ak nechcete pôsobiť tak, že vám na pohovore nezáleží, buďte pri príprave odpovede dôslední. Otázka totiž sleduje to, ako vnímate sami seba a ako si poradíte s pomerne širokým priestorom na sebaprezentáciu bez stanovených záchytných bodov. Je to výborná príležitosť prezentovať potenciálnemu zamestnávateľovi vlastnosti, ktoré nevie vyčítať zo životopisu. Ukážte firme vašu pridanú hodnotu v kontexte jej potrieb.
Podobne ako pri úprave životopisu či sprievodného listu na mieru konkrétnej pracovnej ponuke budete potrebovať identifikovať kľúčové požiadavky. Aké kompetencie, znalosti a zručnosti sú na popredných miestach? Ktoré predpoklady sú v inzeráte uvedené ako najdôležitejšie?
Následne sa zamyslite nad vašimi skúsenosťami, ale aj zručnosťami a kompetenciami. Tie totiž budú z konečného hľadiska dôležitejšie. Nemusíte mať priamu skúsenosť s inzerovanou pozíciou, ide o prepojenie skúseností, ktoré ste získali na jednom pracovnom mieste s požiadavkami vami vybranej pracovnej pozície.
V praxi môže ísť napríklad o pozíciu v digitálnom marketingu. Mnohí si pod touto profesiou možno predstavia viac kreatívnu než analytickú prácu, pravdou však je, že v tomto odbore sa už bez schopnosti analyzovať, kriticky chápať a spracovávať dáta zaobídete ťažko. To môže byť dobrá správa, ak ste sa so štatistickým spracovaním dát, dátovým modelovaním čo rôznymi databázovými systémami už stretli počas vašej predchádzajúcej kariéry alebo štúdia. A vôbec pritom nemuselo ísť o marketingový odbor. Ako silnú stránku môžete identifikovať schopnosť analytického myslenia, prirodzenú zvedavosť na dátami odhalené súvislosti či cit pre detail.
Ako však efektívne prepojiť vaše silné stránky s firmou tak, aby to dávalo zmysel? Joel Schwartzberg vo svojom článku v Harward Bussiness Review radí vypísať si tri najdôležitejšie atribúty pracovnej ponuky aj firemných hodnôt. Nateraz vynechajte formálnu kvalifikáciu ako sú diplomy zo štúdií, certifikáty či počet rokov skúseností v odbore. Sústreďte sa na vlastnosti, ktoré môžu v inzercii znieť napr. takto:
Na jednu stranu si zapíšte informácie, ktoré ste získali z pracovnej ponuky alebo webových stránok firmy v tomto formáte: „Hľadajú niekoho, kto…”. Na druhú stranu si vypíšte vaše silné stránky v nasledujúcej podobe: „Som niekto, kto…” Následne sa zamýšľajte nad tým, ako čo najlepšie prepojiť jednotlivé sféry. Joel Schwartzberg ďalej radí, aby ste si pomohli reálnym príbehom z vášho pracovného života. Rozprávajte o tom, ako konkrétnu potrebu, ktoré je pre vášho pohovorujúceho kľúčová, napĺňate vo svojej súčasnej práci či v rámci iných aktivít.
Postačí vám trpezlivý poslucháč, napríklad partner alebo kamarát. Predstavte si, že sa hlásite na miesto recepčnej do atraktívneho hotela v centre väčšieho mesta. Hotel pritom inzeroval potrebu skúseností s komunikáciou so zákazníkmi, na ľudí orientovaný prístup a proaktívny postoj.
V praxi môže ideálna odpoveď na otázku „Povedzte nám niečo o sebe” vyzerať napríklad takto:
„Som človek, ktorý rád vyhľadáva komunikáciu s ľuďmi. Napĺňa ma, ak môžem niekomu pomôcť vyriešiť jeho problémy. Preto som si vždy vybrala prácu, ktorá bola prozákaznícky orientovaná: najskôr oddelenie starostlivosti o zákazníkov, neskôr na recepcii súkromnej zdravotnej spoločnosti. Vo vašom hoteli mi imponuje úcta ku klientovi a hľadanie riešení, ktoré zákazníkovi nielen pomôžu s jeho problémom, ale vždy pridajú aj niečo navyše. Mojim cieľom je realizovať sa v prostredí, ktoré je pre mňa inšpiráciou z hľadiska služieb zákazníkom a zároveň viem vášmu hotelu priniesť hodnotu v podobe skúsenosti s rôznym typom zákazníkov, vrátane tých najnáročnejších.”
Takáto odpoveď vás spoľahlivo odlíši od ostatných kandidátov, keďže ňou ukážete, že rozumiete hodnotám firmy, do ktorej sa hlásite a viete s nimi prepojiť váš osobný i kariérny príbeh.
Dobrý deň,
ďakujem za podnetnú správu, budem sa pokynmi riadiť, lebo verím, že takto formulovaný pohovor mi prinesie úspech.
Ďakujem Vám za hodnotnú pomoc.
Eva