Pod spojením emocionálna alebo emočná inteligencia sa skrýva schopnosť jednotlivca rozpoznávať, porozumieť a riadiť nielen vlastné emócie, ale aj emócie osôb v okolí. Americký psychológ Daniel Goleman sa vo svojich publikáciách zamýšľa, prečo niektorí ľudia s veľmi vysokým IQ nie sú pracovne tak úspešní, ako osoby, ktorým bolo namerané priemerné IQ.
S akou úrovňou emocionálnej inteligencie sa narodíme a aký vplyv na jej rast majú rodičia, spolužiaci či kolegovia? Odpovede na tieto a ďalšie otázky ponúka Goleman v knihe Emotional Intelligence.
Vysokou emočnou inteligenciou budete podľa Golemana oplývať vtedy, keď ako osoba pokryjete všetkých jej 5 zložiek. Ruku na srdce, na akej úrovni sa v hodnotíte v jednotlivých častiach?
Sebauvedomenie je schopnosť jednotlivca rozpoznať a pochopiť vlastné emócie a ich dopad na svoje myslenie a správanie. Ak si uvedomujete svoje silné a slabé stránky a ak dokážete byť k sebe úprimní, túto zložku emočnej inteligencie máte pokrytú. Preukáže sa to vo vašich sebaistých (nielen) pracovných rozhodnutiach.
V prípade, že ste prietokový ohrievač emócií, ľahko vybuchnete a veci riešite s horúcou hlavou, na vlastnej regulácii musíte ešte popracovať. Vlastná regulácia je schopnosť riadiť a kontrolovať vlastné emócie a impulzy. Tým sa úplne minimalizuje impulzívne správanie. Ak vlastnú reguláciu posilníte, vaše reakcie budú pokojné a rozvážne aj pri rýchlych zmenách či výzvach.
Máte silnú vnútornú túžbu dosahovať ciele a neustále sa zlepšovať, a to bez ohľadu na vonkajšie odmeny? V tom prípade budete dosahovať aj vysoký level jednej z najdôležitejších zložiek emočnej inteligencie a nepochybne budete aj obľúbeným zamestnancom ambiciózneho šéfa.
Dokážu vaše radary zachytiť emocionálne signály kolegov, kolegýň, nadriadených či podriadených? Viete sa vcítiť do kože druhých, chápať ich pocity a emócie? Vaša empatia je veľmi vysoko, vďaka čomu dokážete budovať a udržiavať harmonické vzťahy, pozitívne sociálne interakcie a riešenie konfliktov nie je pre vás veľká výzva.
Sociálne zručnosti poukazujú na schopnosť riadiť vzťahy. Spadá sem napr. efektívna komunikácia či tímová práca. Ak tieto zručnosti máte, dokážete argumentami presvedčiť kolegov, kolegyne či šéfa alebo šéfku, uspejete pri riešení konfliktov či budovaní dôveryhodných vzťahov.
Na pracovisku plnom emočne inteligentných ľudí bude vládnuť harmónia, túžba po dosahovaní najlepších výsledkoch a vrúcne vzťahy. Nenastáva tu komunikačný šum. Prítomnosť emočne inteligentných ľudí na pracovisku eliminuje vznik konfliktov. Ak nejaký nastane, títo ľudia konflikt bezodkladne vyriešia.
Všetko to znie ako jedna pekná rozprávka, však? Nie je to beletria. Pozitívny vplyv ľudí s vysokou mierou emočnej inteligencie na skvelú pracovnú morálku potvrdzujú aj štúdie.
Austrálčanka Christina Boedker si vo svojej štúdii posvietila na súvislosti medzi vedením firmy a jej výkonnosťou s ohľadom na emocionálnu inteligenciu jej manažérov a manažérok. Ak predpokladáte, že výkonnejšie boli spoločnosti, na čele ktorých stali emoční inteligenti, predpokladáte správne. Na vzorke 5600 ľudí zo 77 spoločností dospela Boedker k jednoznačnému záveru.
Schopnosť empatie a súcitu má výrazný podiel na ziskovosti a produktivite organizácie. Empatickí lídri sa dokážu vžiť do kože svojich zamestnancov v dobrých i zlých chvíľach. Vedia motivovať, vzbudiť rešpekt, úctu i odvahu.
Have your say!