Employer branding by sa dal do slovenčiny preložiť ako proces budovania značky zamestnávateľa. Či už ide značku elektrospotrebičov alebo pražiareň kávy, budovanie značky nestojí len na personálnom alebo marketingovom oddelení. Employer branding budujú predovšetkým zamestnanci spoločnosti. Vlastnou prezentáciou firmy, v ktorej pracujú, vysielajú pozitívny signál o firemnej kultúre a vzťahoch na pracovisku budúcim kolegom. Vo svete sociálnych sietí sa zamestnanci stávajú influencermi firmy.
Značka zamestnávateľa, resp. budovanie tejto značky odráža jednoznačne definované hodnoty pre zamestnanca. Bez nich to nejde. A ak značka nemá tieto hodnoty definované, nie je možné budovať značku zamestnávateľa. Logické.
Existuje úzke prepojenie medzi pojmami Employer branding a Employer value proposition. Pod druhým spomínaným si môžete predstaviť všetky nefinančné i finančné benefity, ktoré ponúka firma svojim zamestnancom. Na oplátku očakáva ich angažovanosť, lojalitu a snahu. Jíři Landa z BrandBakers sa na Employer value proposition pozerá z troch smerov, a to z pohľadu zamestnanca, zamestnávateľa a z pohľadu dlhodobej stratégie firmy. V rámci nich sa pýta tieto otázky:
1. Aké najdôležitejšie veci či benefity získa zamestnanec vo firme či organizácii v prípade, že odovzdá svoj čas, prácu, schopnosti a danosti?
2. Ako firmu vníma okolie, zamestnanci a budúci zamestnanci? Aký obraz firma vytvára v ich hlavách?
3. Ako chce spoločnosť vyzerať o päť či 10 rokov z pohľadu firemnej kultúry, reputácie či vzťahov?
Odpovede na tieto otázky sú skvelým podkladom pre tvorbu Employer brandingu.
Kým vysoká výplata dokáže zamestnanca motivovať k skvelým výkonom, nie je to jediný faktor. Prekvapivé výsledky zverejnila agentúra Wonderful Workplaces, ktorá sa zameriava na budovanie značiek zamestnávateľov. Uskutočnila prieskum na vzorke viac ako 800 kandidátov.
Až 94 % z nich pri uchádzaní o prácu sledovalo značku zamestnávateľa. Zároveň však dodávajú, že mnohým firmám sa nedarí prilákať tých správnych ľudí. Dôvodom je neschopnosť efektívne komunikovať hodnoty značky. A to sa znovu vraciame k Employer brandingu a Employer value propositoin.
Uveríte skôr reklamnej kampani, ktorá hovorí v superlatívach o firme, do ktorej posielate CV alebo príspevku jej vysmiateho zamestnanca? Presvedčí vás príbeh o značke, ktorý si prečítate na jej webe alebo video jej zamestnanca, ktorý tento príbeh žije? Vašu odpoveď asi poznáme.
Autentické príspevky zamestnancov na sociálnych sieťach sú najčastejšou formou prezentácie ich spokojnosti. Pochvália sa narodeninovým darčekom od kolegov alebo progresom v cudzom jazyku. Samozrejme, kurz platí firma.
Sociálne siete hrajú dôležitú úlohu v budovaní employer branding. Nielen Facebook a Instragam, ale i pracovný Linkedin. Táto sociálna sieť je ideálnym miestom, na ktorom zamestnávateľ oznamuje úspechy jednotlivca i tímu, oslavuje úspechy, zdieľa dobrovoľnícke aktivity zamestnancov, posúva fotografie z kancelárií a videá z teambuildingov.
Nemenej dôležitá aj interakcia zo strany zamestnávateľa. Skvelé to robí VÚB banka, BeLenka či Martinus. Budovanie employer brandu je ako láska k čokoláde. Nikdy neskončí.
Have your say!