Blog Profesia.sk
aug
30

Farebná typológia. Zistite, aký ste komunikačný typ

Autor: | Kategórie: Motivácia a rozvoj | Značky:
Farebná typológia. Zistite, aký ste komunikačný typ
Vybavovanie pracovných mailov, prezentovanie výsledkov, dohovárania schôdzok, telefonovanie či výmena zážitkov v kuchynke. To všetko sú formy komunikácie, ktorou trávime približne 80 % pracovného dňa. Aby vaša komunikácia bola viac efektívna, je dobré vedieť, aký ste komunikačný typ.

Farebná typológia osobnosti rozdeľuje ľudí do 4 základných komunikačných štýlov. Využíva sa na pohovoroch, kedy vás odhadujú personalisti, ale aj na rôznych firemných školeniach, aby sa zlepšila komunikácia na pracovisku, medzi kolegami, nadriadenými či oddeleniami.

Ako zistíte, kam patríte? Každý komunikačný typ má charakteristické vlastnosti, ktoré sa odvíjajú od toho, či je človek extrovert alebo introvert, orientovaný na úlohy a dáta alebo na vzťahy a ľudí. Niektorí môžu byť viac vyhradení, prevažujú u nich vlastnosti jedného typu, iní môžu byť kombináciou dvoch susediacich typov.

Zelená – láskavý typ

Je intuitívny, pasívny a orientovaný na vzťahy. Tento typ si veľmi zakladá na osobnostných vzťahoch, spolupráci a tíme. Je veľmi empatický a snaží sa byť so všetkými za dobre. V kolektíve je obľúbený, je trpezlivý a taktný. Svoj názor si väčšinou necháva pre seba. Je málo asertívny a potrebuje povzbudenie od svojho okolia.

Žltá – expresívny typ 

Je vnímavý, aktívny a orientovaný na vzťahy. Je priateľský, plný energie a nadšenia, tieto vlastnosti dokáže ľahko preniesť na ostatných okolo seba. Rád sa smeje, komunikuje vtipom a je veľmi šarmantný. Rozpoznáte ho aj podľa neverbálnej komunikácie, má výrazné gestá či mimiku. Komunikácia je jeho silná stránka a dokáže sa z mnohých vecí “vykecať“. Hovorí rýchlym tempom, no nevenuje sa detailom. Často je nepozorný a v jeho práci sa môžu nachádzač chyby. Prichádza s  mnohými nápadmi, väčšinou ale potrebuje pomoc pri ich realizácii.

Modrá – analytický typ

Posúvame sa od typov orientovaných na vzťahy k tým, ktoré idú viac po číslach a výsledkoch. Taký je aj analytický typ, ktorý je pasívny, intuitívny a orientovaný na úlohy. Je organizovaný a má rád fakty, čísla a argumenty. Rád hodnotí, no nerád sa rozhoduje. Najskôr si splní svoje úlohy a až potom sa zapojí do neformálnych rozhovorov. Hovorí jasne, stručne a iba podstatné veci.

Červená – vodcovský typ

Vodcovský typ je vnímavý, aktívny a orientovaný na úlohu. K úlohám pristupuje seriózne a pragmaticky. Je rozhodný, logický, zodpovedný a má rád veci pod kontrolou. Ide mu o aktuálne výsledky, nie dlhodobý plán. V komunikácii ho zaujímajú otázky: kto, čo, ako a prečo. Väčšinou je to ten, čo sa ujme vedenia tímu. Niekedy môže byť impulzívny, presadzovať svoje postupy a riešenia a odmietať dialóg.

komunikačné typy

Ako to využiť pri hľadaní práce?

Štúdie ukazujú, že s nástupom umelej inteligencie a technológií, sú práve soft skills vlastnosti, na ktoré budú personalisti čoraz viac prihliadať a požadovať. Uchádzači budú musieť preukázať svoje komunikačné zručnosti, priateľský a pozitívny prístup, motiváciu či flexibilitu. Ak teda viete určiť, ktorý komunikačný štýl je vám najbližší, môžete jednoducho odhadnúť aj svoj náprotivok, či už kolegu, šéfa ale aj personalistu na pohovore.

Využite to, aký ste komunikačný typ aj pri hľadaní práce:

  • Stavte na svoje silné stránky. Ak viete určiť svoj typ, potom viete odvodiť svoje silné stránky. Následne ich môžete zvýrazniť v životopise alebo na pohovore. Snažte sa byť čo najdetailnejší a vyhnúť sa zovšeobecňovaniu.
  • Rovnako dokážete definovať aj svoje slabé stránky a povedať v čom by ste sa mali zlepšiť. Takúto sebareflexiu vedia personalisti oceniť. Zároveň môžete na nich pracovať a zlepšovať sa.
  • Dokážete spoznať typy vašich kolegov alebo komunikačných partnerov a prispôsobiť svoju komunikáciu situácii, alebo sa vyhnúť konfliktom. Keď je váš kolega analytický typ a vy ste expresívny, tak viete, že by ste mu mali zadať úlohu jasne a zrozumiteľne. Keď idete na pohovor a oproti vám sedí vodca, musíte ho presvedčiť hlavne vašimi dosiahnutými výsledkami. Ak oproti vám sedí láskavý typ, bude ho zaujímať najmä to, aké ste mali vzťahy na pracovisku a prečo ste odišli.
belanova@profesia.sk
Lucia Belanová
Copywriter
Profesia spol. s r.o.
Venuje sa oblastiam ako PR a komunikácia, no jej najväčšou vášňou je písanie textov na tie najrozličnejšie témy. Oddychuje pri filmoch a seriáloch. Keď si potrebuje vyvetrať hlavu, rada sa túla uličkami miest, alebo chodníčkami v horách.
Všetky články autora

Pridať komentár

Have your say!

správa *

meno *

e-mail *

Hľadať

Najčítanejšie za mesiac

Kategórie

Facebook