Farebná typológia osobnosti rozdeľuje ľudí do 4 základných komunikačných štýlov. Využíva sa na pohovoroch, kedy vás odhadujú personalisti, ale aj na rôznych firemných školeniach, aby sa zlepšila komunikácia na pracovisku, medzi kolegami, nadriadenými či oddeleniami.
Ako zistíte, kam patríte? Každý komunikačný typ má charakteristické vlastnosti, ktoré sa odvíjajú od toho, či je človek extrovert alebo introvert, orientovaný na úlohy a dáta alebo na vzťahy a ľudí. Niektorí môžu byť viac vyhradení, prevažujú u nich vlastnosti jedného typu, iní môžu byť kombináciou dvoch susediacich typov.
Je intuitívny, pasívny a orientovaný na vzťahy. Tento typ si veľmi zakladá na osobnostných vzťahoch, spolupráci a tíme. Je veľmi empatický a snaží sa byť so všetkými za dobre. V kolektíve je obľúbený, je trpezlivý a taktný. Svoj názor si väčšinou necháva pre seba. Je málo asertívny a potrebuje povzbudenie od svojho okolia.
Je vnímavý, aktívny a orientovaný na vzťahy. Je priateľský, plný energie a nadšenia, tieto vlastnosti dokáže ľahko preniesť na ostatných okolo seba. Rád sa smeje, komunikuje vtipom a je veľmi šarmantný. Rozpoznáte ho aj podľa neverbálnej komunikácie, má výrazné gestá či mimiku. Komunikácia je jeho silná stránka a dokáže sa z mnohých vecí “vykecať“. Hovorí rýchlym tempom, no nevenuje sa detailom. Často je nepozorný a v jeho práci sa môžu nachádzač chyby. Prichádza s mnohými nápadmi, väčšinou ale potrebuje pomoc pri ich realizácii.
Posúvame sa od typov orientovaných na vzťahy k tým, ktoré idú viac po číslach a výsledkoch. Taký je aj analytický typ, ktorý je pasívny, intuitívny a orientovaný na úlohy. Je organizovaný a má rád fakty, čísla a argumenty. Rád hodnotí, no nerád sa rozhoduje. Najskôr si splní svoje úlohy a až potom sa zapojí do neformálnych rozhovorov. Hovorí jasne, stručne a iba podstatné veci.
Vodcovský typ je vnímavý, aktívny a orientovaný na úlohu. K úlohám pristupuje seriózne a pragmaticky. Je rozhodný, logický, zodpovedný a má rád veci pod kontrolou. Ide mu o aktuálne výsledky, nie dlhodobý plán. V komunikácii ho zaujímajú otázky: kto, čo, ako a prečo. Väčšinou je to ten, čo sa ujme vedenia tímu. Niekedy môže byť impulzívny, presadzovať svoje postupy a riešenia a odmietať dialóg.
Štúdie ukazujú, že s nástupom umelej inteligencie a technológií, sú práve soft skills vlastnosti, na ktoré budú personalisti čoraz viac prihliadať a požadovať. Uchádzači budú musieť preukázať svoje komunikačné zručnosti, priateľský a pozitívny prístup, motiváciu či flexibilitu. Ak teda viete určiť, ktorý komunikačný štýl je vám najbližší, môžete jednoducho odhadnúť aj svoj náprotivok, či už kolegu, šéfa ale aj personalistu na pohovore.
Využite to, aký ste komunikačný typ aj pri hľadaní práce:
Have your say!