Ak je pre vás pracovná ponuka atraktívna, je pochopiteľné, že zažívate nervozitu, neistotu a bojujete s vlastnou trpezlivosťou. Každé výberové konanie však prechádza určitými fázami.
Pri inzeráte, na ktorý reagujete, si všímajte dátum zverejnenia. Je to dobrý orientačný bod v tom, ako ďaleko už výberový proces mohol postúpiť. Zároveň skontrolujte, či sa v texte neskrýva aj určenie času či obdobia, počas ktorého bude prebiehať samotné prijímanie životopisov.
Ak váš potenciálny zamestnávateľ týmto spôsobom obdobie vymedzil, nemá zmysel ozývať sa pred jeho posledným dňom. Náboroví pracovníci sa totiž v tejto fáze sústredia na zber a základnú orientáciu v prijatých žiadostiach. Ak takýto časový rámec nemáte, s pripomenutím sa počkajte niekoľko dní, ideálne týždeň až 10 dní od momentu, keď ste žiadosť poslali.
Všeobecne platí, že na zistenie, v akom stave je výberový proces, je dobré využiť ten istý komunikačný kanál, ktorým ste sa do pracovného procesu prihlásili. Kontaktovať napríklad namiesto príslušného personalistu priamo vášho potenciálneho manažéra, ktorého ste si našli na LinkedIne, môže byť pre vás diskvalifikačné.
Veľká väčšina inzerátov obsahuje informácie o mene kontaktnej osoby, s ktorou vo výberovom procese budete komunikovať. V prípade, že ste na inzerát reagovali prostredníctvom automatizovaného systému a emailovú adresu kontaktnej osoby nevidíte, je akceptovateľné si pracovný email tohto konkrétneho človeka dohľadať a kontaktovať ho prostredníctvom emailu. Vyhnite sa kontaktovaniu cez telefón či profily na sociálnych sieťach a to vrátane tých profesijných.
Pri formulácii emailu nezabudnite už do predmetu uviesť základné orientačné údaje, teda názov pozície a výberového konania. Samotný text emailu by mal byť slušný a zdvorilý. Častou chybou uchádzačov pri pripomínajúcich sa správach je aj prílišné ospravedlňovanie sa či prehnaná pokora. Zamerajte sa na to, aby bol email stručný, vecný a slušný. Emócie či akékoľvek vysvetľovanie vašej situácie v ňom nemá miesto.
Všeobecne neodporúčame znova prikladať všetky dokumenty ani zdôrazňovať, že máte o danú pozíciu veľký záujem, čiže by vám informácia pomohla sa zariadiť. Váš záujem ste totiž vyjadrili už tým, že ste sa do výberového procesu prihlásili a takisto pripomínajúcim emailom.
Predovšetkým vo chvíli, ak ste nedostali žiadnu odpoveď ani na vašu pripomienku. Je dobré si uvedomiť, že kvalitný zamestnávateľ s vami bude už od počiatku komunikovať na partnerskej úrovni. Ak ste teda nedostali žiadnu informáciu o tom, že vaša žiadosť bola prijatá, čo sa bude diať v nasledujúcich dňoch či týždňoch a ani po uplynutí akceptovateľnej doby nemáte od firmy žiadne správy, je čas sa pohnúť ďalej.
Niekedy firmy zareagujú na pripomienku a dajú vám vedieť, v niektorých prípadoch však ani to nie. Vaše sklamanie môže zmierniť uvedomenie, že ak komunikácia viazne už v začiatkoch, je pravdepodobné, že by prebiehala v podobnom duchu aj po nástupe do práce. S dobrým zamestnávateľom totiž vždy viete, na čom ste.
Have your say!