Výťahová reč alebo elevator pitch (alebo speech, uvádzajú sa oba názvy) je stručný prejav o vás a vašich pracovných schopnostiach, ktorý by nemal trvať dlhšie ako jazda výťahom. Teda, mali by ste za približne 60 sekúnd presvedčiť druhého človeka o tom, že vy ste ten pravý na novú prácu alebo povýšenie.
História výťahovej reči siaha do 70. rokov minulého storočia, no na jej presný vznik sa viažu viaceré teórie. Jedna pripisuje autorstvo spisovateľovi Philipovi Crosbymu, ktorý vo svojej knihe predstavil teóriu toho, že každý jeden z nás by mal mať vopred pripravenú reč o sebe a svojich kvalitách, ktorú dokáže povedať v krátkom čase v akejkoľvek situácii. Ďalšia teória hovorí o zlatých časoch Hollywoodu, kedy scenáristi čakali na producentov pred výťahom a mali iba toľko času presvedčiť ich o svojich nápadoch, ako dlho trvala cesta výťahom.
Bohaté uplatnenie si elevator speech našla v personálnom manažmente. Mnoho ľudí má problém rozprávať o sebe a hlavne vytiahnuť tie najzaujímavejšie fakty. Kto som, čo robím, aké sú moje úspechy, čo chcem robiť? To sú základné otázky, na ktoré by výťahová reč mala odpovedať. Keď si tento stručný medailónik o sebe poctivo nacvičíte, môžete ho využívať vo viacerých situáciách:
Maximálne 150 slov, alebo 8 až 10 viet. Vety by mali byť stručné a jasné. Kontrolu si môžete urobiť tak, že si hotovú reč prečítate nahlas a odstopujte si, ako dlho vám to trvá. Mali by ste byť schopní hovoriť súvisle najviac 60 sekúnd.
Pripravili sme pre vás aj dva príklady, ako by taká výťahová reč mala vyzerať pre absolventa a pre čoveka so skúsenosťami.
Andrej Fiktívny – absolvent, hľadá si prácu v mediálnom svete
Moje meno je Andrej Fiktívny, som absolvent odboru žurnalistika na Univerzite Komenského. Nie som však bez praxe. Dva roky pracujem ako redaktor pre regionálny spravodajský portál. Pripravujem si vlastné reportáže, navrhujem témy, hľadám respondentov, píšem články. Robím fotografie, ktoré následne upravujem. Pracujem s grafickými programami Adobe a s WordPressom a ovládam HTML na základnej úrovni. Som aktívny, komunikatívny, zodpovedný a viem pracovať samostatne. Chcem sa zdokonaľovať v práci redaktora a prinášať ľuďom príbehy a nezaujaté informácie o dianí na Slovensku.
Ján Dobrý – obchodný zástupca 6 rokov skúseností
Volám sa Ján Dobrý a som veľmi dobrý v komunikácii a presviedčaní. Tieto vlastnosti už 6 rokov využívam ako obchodný zástupca najmä v oblasti rýchloobrátkového spotrebného tovaru, no mám aj skúsenosti vo farmaceutickom priemysle. Za svoju kariéru som si vybudoval nadštandardné vzťahy s klientmi, ale mám rád aj výzvy v podobe náročnejších klientov. Mojím najväčším úspechom bolo, že sa mi v jednom mesiaci podarilo získať 4 klientov od konkurencie. Ako som to urobil, si zatiaľ nechám pre seba. Chcem sa v oblasti obchodu ďalej vzdelávať a zamerať sa na svoje líderské a manažérske schopnosti. Mojou ambíciou je viesť vlastný tím, odovzdávať svoje skúsenosti a tak prispieť k prosperite firmy.
Výborný článok – ďakujem! Na základe neho som si pripravila svoju elevator pitch a verím, že v 2. kole pohovoru s ňou budem úspešná.