Už sa nemusíte spoliehať len na kontakty medzi známymi a inzeráty v miestnych novinách, keď si hľadáte pracovné miesto. Vďaka internetu môžete mať každý deň bez problémov prehľad o trhu práce aj aktuálnych pracovných ponukách. Prečítajte si, akými spôsobmi sa najjednoduchšie dostať k novej práci, či už vás predchádzajúci zamestnávateľ „hodil cez palubu“, sami máte chuť zmeniť vlajkovú loď alebo ste ešte len vyplávali do širokých vôd pracovného trhu.
Každý pozná niekoho, kto pozná niekoho… Nepísané pravidlo hovorí o tom, že už v rámci vašej siete známych by ste našli minimálne tri vhodné pracovné miesta, len ste zatiaľ nezišli na um ľuďom, ktorí o nich vedia. Blízky človek je najspoľahlivejším poslom dobrých prác, dajte preto známym vedieť o svojej kariérnej situácii, aby vám mohli odporučiť lepšie zamestnanie.
Obzvlášť cenné sú kontakty medzi najbližšími, pretože poznajú vašu pracovnú históriu a ambície. Zaujímavé ponuky nájdete aj medzi spolužiakmi, pretože môžu vedieť o voľnom mieste v odvetví, ktoré ste spolu vyštudovali. A nezabudnite osloviť aj priateľov z iných pracovných oblastí, o ktoré máte záujem. Určite sa však nespoliehajte len na povrchnú správu cez chat, v ktorej rovno vybalíte svoju žiadosť o pomoc. Ozvite sa nezáväzne, pozvite ich na kávu a osobne vyjadrite svoju dôveru v ich kariérne odporúčania.
Novinám s pracovnými inzerátmi už odzvonilo, nábor zamestnancov sa presunul na internet. Ideálnym miestom, kde sa dozviete o voľných pozíciách a o vývoji na trhu práce, sú jobportály. Najväčším pracovným portálom na Slovensku je Profesia.sk, kde je aktuálne zverejnených až 700 nových pracovných ponúk denne.
Okrem toho, že pracovný portál vám umožňuje reagovať na širokú ponuku voľných pracovných miest, má aj ďalšie užitočné funkcionality. Napríklad si môžete nechať najnovšie pridané ponuky posielať e-mailom a vďaka tomu budete mať každý deň perfektne zmapovanú ponuku práce vo svojom odvetví. Alebo na jobportáli zverejnite svoj životopis a máte šancu, že vás objaví personalista.
Ak viete, že by ste radi pracovali v niektorej konkrétnej spoločnosti, sledujte aj jej webstránku a účty na sociálnych sieťach. Mnoho firiem zverejňuje pracovné ponuky najskôr na svojich kariérnych stránkach a až neskôr hľadá vhodných kandidátov cez jobportály alebo s pomocou headhuntera.
Ak vás pracovné prostredie a firemná kultúra niektorej spoločnosti lákajú až tak, že u nej chcete pracovať, aj keď momentálne nemá otvorenú žiadnu pozíciu, naberte odvahu a spojte sa s personalistom a odprezentujte, čo môžete firme ponúknuť. Manažéri ľudských zdrojov dobre vedia, že kandidát s lojalitou k zamestnávateľskej značke býva kvalitným zamestnancom so silnou vnútornou motiváciou.
Vedeli ste, že prácu si môžete hľadať aj pasívne? Stačí byť na tých správnych miestach a zverejniť o sebe relevantné informácie. Vďaka internetu máte nespočetne veľa ciest, ktorými viete svetu ukázať, že ste vo svojej oblasti skutočne kompetentným profesionálom. Prezentujte sa na sociálnych sieťach, na fórach a v záujmových skupinách, založte si blog alebo vlastnú webstránku, kde zverejníte svoje portfólio. Jednoducho, budujte si osobnú značku.
Dokonca aj v prípade, že za sebou ešte nemáte veľa praxe, svojou online reputáciou viete budúcemu zamestnávateľovi naznačiť, že sa orientujete a vzdelávate v problematike. Aby ste si však nenarobili viac škody ako úžitku, dajte si pozor na to, ako sa v online priestore a na sociálnych sieťach prezentujete.
Životopis na pracovnom portáli máte zverejnený, osobnú značku pred očami kolegov z odvetvia si budujete tiež. Ak sa však stále nenaskytla tá pravá pracovná ponuka, možno len práve nie je sezóna, kedy sa na pracovných miestach striedajú ľudia vášho zamerania. Za pokus preto stojí osloviť “lovca mozgov”, a to najmä v prípade, že vaša profesia je úzko špecializovaná.
Spoločnosti niekedy špecifické pozície obsadzujú s pomocou headhuntera, ktorého úlohou je nájsť perfektného kandidáta, aj keď ten možno práve prácu aktívne nehľadá. Zväčša sa takto obsadzujú seniorné pozície, prípadne ak disponujete nejakou jedinečnou a vyhľadávanou schopnosťou, dokážete sa predať. Ozvite sa e-mailom jednému či dvom headnunterom, možno vedia o zamestnaní, aké hľadáte.
Have your say!