Skratka ESG skrýva 3 anglické výrazy, ktoré si osvojili moderné a zdravé firmy. Ide o Environmental, Social and Governance. Vo voľnom slovenskom preklade sa pod skratkou ESG skrývajú environmentálne, sociálne a riadiace štandardy, ktoré má firma nastavené a odrážajú sa v jej každodennom fungovaní. Tieto štandardy alebo pravidlá môžeme sledovať z dvoch pohľadov. Interne, t.j. vo vnútri firmy alebo vo vzťahu k vonkajšiemu prostrediu. K zákazníkom, partnerom či dodávateľom.
Ako skratka ESG napovedá, kľúčové oblasti spoločensky zodpovedného podnikanie sú tri. Čo sa skrýva pod pojmami Environmental, Social and Governance?
1. Environment (Životné prostredie)
Štandardy alebo pravidlá, ktoré sem spadajú majú za cieľ minimalizovať negatívne dopady na životné prostredie. Nezáleží pritom, či ide o spôsob likvidácie odpadu vo výrobnej firme alebo spôsob ako jazdia do práce zamestnanci spoločnosti, ktorá poskytuje služby. Spadajú sem akékoľvek aktivity firmy, ktoré sa dotýkajú životného prostredia.
2. Social (Sociálny aspekt)
Tu možno zahrnúť aktivity spojené so starostlivosťou o ľudské práva, zamestnanecké vzťahy, rovnoprávnosť mužov a žien v organizácii, ale i rozmanitosť a zamestnávanie zdravotne ťažko postihnutých. Sociálne štandardy vo firme zrkadlia jej pôsobenie a dopad na komunity i celú spoločnosť. Odrážajú ľudskosť prítomnú vo firme.
3. Governance (Riadenie)
Pod Governance sa skrývajú štandardy firmy, ktoré zaisťujú etické riadenie spoločnosti. Odrážajú sa v správnom a poctivom obchodnom styku, transparentnosti vo vnútri spoločnosti i smerom i partnerom, tiež kontrolovanom riadení rizík a iných etických otázkach. Podnikanie v medziach platnej legislatívy je alfou a omegou týchto štandardov.
Environment (Životné prostredie)
Social (Sociálny aspekt)
Governance (Riadenie)
Existuje viacero dôvodov, pre ktoré by firmy či organizácie mali pracovať so štandardami Environment, Social and Governance. Imidž spoločensky zodpovedného podniku posúva firmu vyššie, a to nielen v ľudskom rozmere. Aké sú pozitíva budovanie ESG pravidiel v spoločnosti?
1. Pozitívna reputácia
ESG spoločnosti sú vnímané v biznis prostredí pozitívnejšie ako tie, ktoré týmto témam nevenujú pozornosť. Pozitívny obraz o spoločnosti môže pritiahnuť rozhľadených a kvalifikovaných zamestnancov.
2. Zvýšená dôvera investora
Ak sú v hľadáčiku investorov dve rovnako hodnotné spoločnosti, dôveru investora získa firma s vypracovanou a jasne definovanou ESG stratégiou. Práve kvalitné environmentálne, sociálne a riadiace štandardy môžu byť rozhodujúcim faktorom pri komunikácii s investormi.
3. Minimálne riziko právnych problémov
Dodržanie všetkých legislatívnych noriem a právnych predpisov má za následok zníženie rizika právnych problémov a konfliktov. Ak sú etika a morálka vrastenou súčasťou spoločnosti, je málo pravdepodobné, že zástupcovia spoločnosti sa dostanú do konfliktu so zákonmi.
4. Získavanie a udržiavanie talentovaných ľudí
Zamestnanci preferujú spoločnosti s jasnými hodnotami a zodpovedným podnikaním. Vyberú si spoločnosť, v ktorej rozmanitosť, ekológia či morálka nie sú iba právne slová.
5. Zvýšená konkurencieschopnosť
ESG môže byť konkurenčnou výhodou pri súťažení o obchodné príležitosti. V úzkom tendrovom súťažení alebo pri výbere dlhodobého partnera vyhráva ten, ktorému nie sú štandardy ESG cudzie.
ESG nie je len moderný trend, ale stáva sa kľúčovým prvkov pre úspech spoločností. A to nielen vo finančnej oblasti, ale aj vo vzťahu k zamestnancom a vytváraniu udržateľných hodnôt pre budúcnosť.
Have your say!