Blog Profesia.sk
sep
6

Otvorené priestory vs. menšie kancelárie: Aké sú ich výhody a nevýhody?

Autor: | Kategórie: Pracovný život | Značky: , , ,
Otvorené priestory vs. menšie kancelárie: Aké sú ich výhody a nevýhody?
Majú svoje plusy i mínusy. Open space je skvelý. Cítite v ňom život, zaistí vám rýchlu výmenu informácií, započujete falošný spev kolegu i hurónsky smiech nad vtipom, ktorý koluje po sociálnych sieťach. Až do momentu, keď sa potrebujete sústrediť na hodnotiaci report či odoslanie kilometrového emailu nespokojnému zákazníkovi po druhej reklamácii produktu. Vtedy by ste uvítali malú uzatvorenú kanceláriu s úplným tichom. Alebo pokojný homeoffice? Prípadne striedanie práce z domu a v kancelárii?

BC alebo Before Covid (pred covidom)

Už sú to štyri roky, odkedy pandémia koronavírusu ovplyvnila celý svet, vrátane toho pracovného.

Kým dovtedy Jonáš s Etelou každý deň pracovali v otvorenej kancelárii v centre mesta, pandémia zatvorila ich tradičný pracovný priestor a prinútila ich nájsť si malé miesto na prácu v dvojizbovom byte. Jonáš si obsadil barový pult v kuchyni a Etela pracovala pri malom rozkladacom stole v spálni.

Chýbali im kolegovia, obedy v práci aj popoludňajšia káva vo firemnej kuchyni. Neboli sami. Podľa Eva Sadovskej, analytičky Wood & Company, sa počas pandémie koronavrírusu podiel ľudí pracujúcich na Slovensku z domu vyšplhal na 15 %. V roku 2022 sa ich počet znížil na približne 13 % z celkového objemu zamestnaných.

Aktuálne v slovenských kanceláriách čoraz viac skloňuje spojenie hybridný model. Čo všetko prináša?

Zamestnanci si zvykli na flexibilitu, chcú aspoň hybridnú prácu 

Aj keď práca z domu počas pandémie koronavírusu mala svoje negatíva, zamestnanci si zvykli. Prieskumy CBRE odhalili zaujímavý fakt.

Počas pandémie približne 15 % zamestnancov pracovalo z domu alebo hybridne. Po pandémii až 29 % opýtaných uviedlo, že požadujú od svojho zamestnávateľa flexibilnú prácu, v ktorej sa budú rozhodovať, či pôjdu do kancelárie alebo budú pracovať vzdialene.

Zmenili sa návyky, zmenili sa požiadavky a mení sa prístup firiem pri vytváraní otvorených zdieľaných priestorov či menších pracovísk. Čo urobila pandémia s veľkými kanceláriami, ktoré sa v dôsledku práce z domu stávajú pustými sídlami?

Otvorený priestor vs. menšie kancelárie

Open space či menšie kancelárie? Pred touto otázkou stoja (nielen) prevádzkoví manažéri zodpovední za chod firiem. Oba priestory majú svoje výhody i nevýhody, ktoré je potrebné dôkladne zvážiť.

Výhody & nevýhody open offfice

+ Otvorená komunikácia a rýchla spolupráca

Najväčšou výhodou otvorených kancelárskych priestorov je zlepšenie komunikácie a zintenzívnenie spolupráce medzi kolegami. Tímy sediace v open space dokážu veľmi rýchlo reagovať na vzniknuté situácie, odpadáva málo efektívny mailový ping-pong alebo nekonečné videohovory s desiatkami účastníkov. Keď je potrebné riešiť, zdvihnú sa a riešia. Kolegu majú na pár krokov.

+ Efektívne i ekonomické využitie priestoru

Otvorené kancelárie sú ekonomicky výhodnejšie. Umožňujú efektívnejšie využitie dostupného priestoru. Ak umiestnite svojich 30 zamestnancov do open space, budete si prenajímať menej metrov štvorcových, ako keď im doprajete menšie kancelárie. Ak je spoločnosť v zlých ekonomických podmienkach, úsporu nákladov z prenájmu firmu zaiste poteší.

– Nedostatok súkromia a znížená koncentrácia

Budú dni, keď si vypočujete súkromný rozhovor kolegyne alebo vašu prácu preruší hlasno telefonujúci kolega. Strácate koncentráciu, neviete sa sústrediť, neustále vás niekto „otravuje“. Jedným z hlavných problémov s otvorenými kancelárskymi priestormi je nedostatok súkromia a možnosti koncentrácie. Ak sú pracovníci firmy v menších kanceláriách, ich koncentrácia je výrazne vyššia.

– Zvýšená hlučnosť

Ďalšou nevýhodou otvorených kancelárskych priestorov je zvýšená úroveň hluku. Podľa portálu Aktuality má nadmerný hluk či ruch negatívny vplyv na výkon zamestnancov a úroveň produktivity. Táto nevýhoda otvorených priestorov sa stáva výhodou malých uzavretých kancelárií, kde je hlučnosť minimálna.

Rozhodnutie medzi otvoreným kancelárskym priestorom a menšími kanceláriami nie je jednoduché a nemôže byť univerzálne pre všetky organizácie. Je dôležité zvážiť individuálne potreby a preferencie tímu, ako aj konkrétne ciele a hodnoty organizácie. Konečné rozhodnutie by malo byť dobre premyslené, aby sa maximalizovali výhody a minimalizovali nevýhody vybranej možnosti s ohľadom na potreby zamestnancov a firmy.

fabrici-fake-user
Zuzana Fabrici
Copywriterka
Profesia spol. s r.o.
Marketingu sa venuje niekoľko rokov, najviac ju však ťahá k písaniu. Energiu si dobíja pri športe, zaspáva pri (ne)dobrej knihe. Miluje žltú farbu, vôňu lesa a pyžamové rána.
Všetky články autora

Pridať komentár

Have your say!

správa *

meno *

e-mail *

Hľadať

Najčítanejšie za mesiac

Kategórie

Facebook