Blog Profesia.sk
júl
8

6 rád, ako vás správne myslenie dostane k úspechu

Autor: | Kategórie: Motivácia a rozvoj | Značky: , ,
6 rád, ako vás správne myslenie dostane k úspechu
Myslíte si, že keď budete úspešní, budete šťastnejší? Presvedčím vás o tom, že je to presne naopak, a poradím, ako byť úspešný vďaka pozitívnemu mysleniu.

V júni som sa zúčastnila slovenského krstu knihy o pozitívnom myslení The Orange Frog od Shawna Achora. S veľkým potešením ako jej krstná mama. Toto pozvanie ma v spojitosti s pozitívnym myslením potešilo, ale zároveň musím priznať, že nie až tak prekvapilo – neustále sa totiž zvyknem usmievať a vždy beriem veci z pozitívnej stránky. Veď keď nejde o život, ide o h****. :)

Spolu s pozvánkou prišla jednoduchá požiadavka – obliecť si niečo oranžové. Išlo predsa o krst knihy o oranžovej žabke, ktorý bol tiež spojený s workshopom. A keďže som sa na ňom naučila niekoľko dôležitých vecí, ktoré môžu byť užitočné aj pre iných, rozhodla som sa napísať pre vás blog. Inšpiratívny talk samotného autora s názvom ‘Tajomstvo šťastia a lepšej práce’, ktorý odznel na TED konferencii v americkom Bloomingtone a v sobotu sa k nemu vrátil aj mimoriadne vydarený TEDxBratislava, nájdete v závere blogu.

Keď ráno vstanete, chcete byť priemerní?

Každý deň sme bombardovaní správami, ktoré nie sú práve pozitívne. O vraždách a úmrtiach, stúpajúcich cenách či nezamestnanosti, o prepúšťaní, kríze, krachu, jednoducho o tom, ako je na svete zle. Vykonávame prácu, ktorá nás nebaví, zúčastňujeme sa nudných stretnutí, ktoré nás unavujú… A práve takéto vnímanie sveta sa snaží kniha vyvrátiť.

Celý workshop sa preto niesol v duchu: „Keď ráno vstaneš, chceš byť priemerný?“ Aj vy ste to istotne zažili: Ľudia vo vašom okolí predstavujú priemer a iba občas sa objaví niekto, kto vyniká a nepatrí k davu. Na grafe by predstavoval osamelú bodku mimo krivky zobrazujúcej priemer. Väčšina ľudí si však o takomto človeku myslí, že je to čudák, podivín, iniciatívny blbec. A ich snahou je stiahnuť ho do priemeru, nech nie je mimo ich komfortnej zóny. Našťastie, stále sú ľudia, ktorí sa nedajú stiahnuť do šedého priemeru a zostanú štatisticky kaziť graf ako bodka nad priemerom. :)

Workshop pri príležitosti krstu knihy nás prinútil zamyslieť sa nad tým, čo je vlastne šťastie a či šťastní a pozitívni ľudia dosahujú lepšie výsledky. Pochopili sme, že existujú a riadia nás zaužívané vzorce správania, že keď budeme úspešní, budeme šťastnejší. A ono je to úplne naopak. Keď sa totiž ženiete za úspechom, ktorý neprichádza, ste skôr frustrovaní. Môžete sa rozhodnúť byť šťastní a pozitívni a váš mozog bude fungovať oveľa lepšie – a čoskoro budete úspešnejší. Ako taká oranžová žaba…

Príbeh jednej oranžovej žabky

Kde bolo, tam bolo, žilo jedno spoločenstvo žiab. Pracovali, stavali svoje obydlia, ale raz za čas prišla búrka a všetky obydlia spláchla prívalová voda. Mali štyri jazierka:

  • V prvom jazierku žili žabky, ktoré pracovali a pracovali. „Musíme neustále makať,“ vraveli si a nikdy sa nezamysleli, či by to náhodou nemohli robiť aj inak.
  • Druhé jazierko bolo domovom pre žabky, ktoré si naopak povedali „Načo makať? Veď aj tak príde búrka, ktorá všetko zničí.“ a nikdy nič nerobili.
  • V treťom jazierku bývali snílkovia, ktorí stále vymýšľali vízie, ako by mohlo byť, keby… Ale v skutočnosti nikdy nič nerealizovali.
  • Štvrté jazierko bolo tabu. Bolo známe, že tam chodia predátori, ktorí likvidujú žaby, preto sa mu žabky veľkým oblúkom vyhýbali.

A tak spoločenstvo žiab žilo, lovilo mušky, až sa jedného dňa stalo, že žabka menom Sparks začala mať oranžové škvrny a pútala pozornosť svojou inakosťou. Nie však v dobrom – ostatné žaby sa na porade zhodli, že Sparks je nebezpečný a musí ísť zo spoločenstva preč. A tak bol vyhostený do štvrtého jazierka…

Nastavil sa však na pozitívne myslenie a snažil sa na sebe pracovať. Veľa plával, aby dokázal ujsť predátorom, konštruoval, aby jeho príbytok vydržal búrkový príval, a čím viac sa činil, tým bol oranžovejší. Až sa z neho stala úplne oranžová žabka. Keďže bol v jazierku jediný, nikdy nemal núdzu o potravu. A keď prišli predátori a uvideli oranžovú žabu, podľa svojich vzorcov, že chutné sú len zelené žaby, ho nechali tak.

Sparks bol v bezpečí a jeho oranžové sfarbenie, ktoré bolo predtým problémom, sa zrazu stalo výhodou. Žabka Misty bola zvedavá, prečo je to tak, pridala sa k Sparksovi a časom tiež začala mať oranžové škvrny. Postupne žabky prišli na to, že byť oranžovým má oveľa viac výhod, a pridali sa k vydedencovi Sparksovi. Podľa jeho vzoru postavili svoje obydlia v korunách stromov a keď prišla búrka, zostali celé.

Koľko oranžových žiab máte okolo seba?

Samozrejme, je ľahšie byť priemerným. Normálnym. Ale byť úspešným znamená práve prepisovať sociálne vzorce a bežné scenáre a byť pozitívny k zmene. Každý má právo voľby a keď zmeníte nastavenie svojej mysle, tak sa zrazu všetko zmení. Pozrite si aj príhovor komika Jima Carreyho, ktorý vo vás na počkanie vyvolá túžbu zmeniť svoj život k lepšiemu vďaka pozitívnemu mysleniu.

Nejde to však tak jednoducho, ako sa povie, ale na workshope sme dostali informácie, ako na to. Treba si však uvedomiť, že informácia nie je transformácia. A tá trvá oveľa dlhšie a predstavuje omnoho ťažší proces. Veľakrát byť pozitívny znamená, že vás ľudia nepochopia. Neporozumejú vášmu úmyslu. Cítia sa trápne alebo dokonca podráždene. Ak však chcete niečo zmeniť a dosiahnuť, musíte narúšať sociálne scenáre a pomôcť aj druhým, aby sa cítili komfortne pri narúšaní bežných vzorcov. Pretože tie často limitujú potenciál.

Ako nastaviť svoje myslenie pozitívne

Väčšina ľudí by chcela úspech dosiahnuť z večera do rána a nemyslí na to, že napriek investovanej snahe a odhodlaniu sa im budú stále do cesty stavať neočakávané prekážky. Zapamätajte si týchto šesť myšlienok, ktoré vám v kríze vždy pripomenú, že výzvy treba brať ako pozitívnu šancu na progres:

1. Ak chcete niečo zmeniť, najviac energie vás to bude stáť na začiatku. Vytrvajte, aj keď máte chuť to vzdať.

2. Váš mozog potrebuje zažívať rýchle drobné úspechy, aby udržal zmenu, preto na sebe neprestávajte pracovať.

3. Prekážky berte ako odrazový mostík pre ďalší rast a neúspechy ako novú obohacujúcu skúsenosť.

4. Keď vám záleží na zmene a veríte, že je možná, budete úspešní. Nenechajte sa presvedčiť o opaku.

5. Predpoklad vášho dlhodobého úspechu sú ľudia, ktorými sa obklopujete. Vyberajte si starostlivo.

6. Nechajte mozog filtrovať informácie, z ktorých si vytvára vlastné vzorce, neučte ho tie zaužívané. Vďaka vlastným vzorcom sa budete ľahšie rozhodovať.

Ako viem, že táto metóda funguje?

Úplne rovnaké to bolo, keď som sa snažila začať s behom. Predstavte si, že chcete zabehnúť maratón. Keď sa budete hneď od začiatku snažiť zabehnúť 42 km, ktoré ste nikdy predtým nebehali, tak sa vám to určite nikdy nepodarí.

Podarí sa to však vtedy, keď začnete trénovať postupne, zabehnete najskôr svoj prvý kilometer, potom pridáte ďalších pár stoviek metrov, až budete svoje behy rátať na kilometre. Podarí sa to vtedy, keď budete trénovať s ľuďmi, ktorí majú podobný cieľ a vytrvalo idú za ním, ktorí vás povzbudia, keď sa dostanete do krízy, pretože sami vedia, aká je demotivujúca. Podarí sa to vtedy, keď budete trénovať pravidelne, aj keď podmienky budú nepriaznivé, aj keď sa vám nebude chcieť ani obuť si tenisky, aj keď budete mať pocit, že stagnujete.

Najdôležitejšie totiž nie je začať, ale vytrvať. A len vďaka tomu sa postupne zlepšíte, či už ide o kondičku, schopnosti alebo vaše skúsenosti. Musíte si uvedomiť, že je to len vaša voľba, rovnako ako to, či budete šťastní – a teda aj úspešní.

Som vďačná RecruitMen & Developium Group za to, že som mohla byť krstnou mamou tejto skvelej knihy a hlavne ich nového workshopu. Roman Kurnický a Marko Šamír, ďakujem!

Foto: orangefrogbook.com

molnarova@profesia.sk
Ivana Molnárová
Výkonná riaditeľka
Profesia spol. s r.o.
Rodená východniarka, študovaná matfyzáčka, dvojnásobná mama, vášnivá bežkyňa a TOP žena slovenského biznisu. Cez jej blogy nakuknete do kuloárov Profesie a slovenského trhu práce.
Všetky články autora

Pridať komentár

Have your say!

správa *

meno *

e-mail *

Hľadať

Najčítanejšie za mesiac

Kategórie

Facebook