Blog Profesia.sk
nov
15

Aké kritériá dnes robia z firmy atraktívneho zamestnávateľa?

Autor: | Kategórie: Pracovný život | Značky:
Aké kritériá dnes robia z firmy atraktívneho zamestnávateľa?
Aké kritéria robia zamestnávateľa atraktívnym v očiach (nielen) súčasných zamestnancov? A aké sú dôvody, prečo dnes určité firmy vyhrávajú anketu Najzamestnávateľ?

Pravidelný príjem a dobrý pracovný kolektív. Dva faktory, ktoré spokojnému slovenskému zamestnancovi pár rokov dozadu postačovali na to, aby bol vo svojej práci šťastný. História sa v tomto prípade neopakuje. Na to, aby sa v očiach zamestnancov stali zamestnávatelia atraktívnymi, už nestačia firemné raňajky a dobrí kolegovia. Nároky zamestnancov sa výrazne zvýšili.

Covid zamiešal karty

Kým pred pandémiou koronavírusu rozdával pracovný trh lepšie karty zamestnávateľom, v súčasnosti držia v rukách esá zamestnanci. „Na strane zamestnanca a uchádzača je viac ponúk ako dostupnej kvalitnej sily. Ľudia si majú možnosť v niektorých regiónoch vyberať z väčšieho počtu ponúk,“ hovorí Ivana Molnárová, CEO Profesie. Zamestnanci sledujú nielen voľné pracovné pozície, ale zaujímajú sa o dobré meno svojho budúceho zamestnávateľa a jeho kľúčové hodnoty. Zamestnávatelia, ktorí dlhodobo riešia employer branding, majú v týchto časoch navrch.

Zbohom, starý pracovný trh

Online pracovné pohovory, práca na diaľku z iného mesta, zmena dopytu a ponuky práce… To je len zopár ukážok, ako pandémia koronavírusu zmenila trh.

Zažili sme masívny odliv zamestnancov z gastronómie, cestovného ruchu i služieb, zamestnanci zacítili neistotu a prehodnocovali vlastný život. Rodinný i pracovný. „Rok 2020 bol rokom, keď sme sa učili žiť s pandémiou. Tým pádom sa trh začal tvoriť inak a veci sa museli zmeniť,“ potvrdila Ivana Molnárová.

Aj štatistiky hrajú v neprospech zamestnávateľov. Nešťastných v práci je podľa celosvetového reportu State of the Global Workplace 2022 až 19 % zamestnancov. Prekvapivých 60 % zamestnancov práca nenapĺňa, šťastných a naplnených prácou je len 33 % opýtaných. Ako na to reagujú zamestnávatelia?

Atraktívnym zamestnávateľom sa firma nestane z večera do rána

Práca na zvyšovaní atraktivity v očiach zamestnancoch je postupná a významným kritériom, ktoré ju ovplyvňuje, sú aj ponúkané zamestnanecké benefity.

Hlasujúci v ankete Najzamestnávateľ 2022 považujú za najdôležitejšie aktuálne benefity flexibilný pracovný čas, prácu z domu, odborné vzdelávanie a účasť na konferenciách. V tesnom závese sú firemné akcie a bezplatné vzdelávanie. Pohyblivý pracovný čas ako najväčší benefit pritom uvádza až 45 % opýtaných zamestnancov.

Nie príliš rozšírené benefity, akými sú zdravotné poistenie či možnosť priniesť si do práce zvieratko, považuje za atraktívne iba necelé percento opýtaných.

V čom vynikajú atraktívne firmy?

A ankete o najatraktívnejšieho zamestnávateľa uvádzajú hlasujúci kritéria, ktoré si cenia na obľúbených firmách.

Nadpolovičná väčšina hlasujúcich na pracovisku najviac oceňuje dobrý kolektív a vzťahy. Pracovní psychológovia tieto nálady potvrdzujú a hovoria, že zdravé vzťahy na pracovisku majú vplyv na produktivitu a chránia pred toxicitou.

Pre zamestnancov sú tiež dôležité atribúty ako dobré meno spoločnosti, kvalitné produkty a služby a možnosť kariérneho rastu. Za menej atraktívne považujú hlasujúci aktivity firmy v oblasti dobrovoľníctva a možnosť sebarealizácie a tvorivosti.

Tohtoročná anketa ešte stále prebieha. Hlasovali ste už aj vy?

Inšpirácia zo sveta

Benefity niektorých zahraničných firiem sú kreatívne a veľmi inšpiratívne. Spoločnosť Patagonia prináša svojim zamestnancov každodennú správu o vlnách (pre potreby surfovania) či bezplatné hodiny jogy. Snažia sa vo svojich zamestnancoch vzbudiť záujem o aktívne trávenie voľného času.

Netflix zase podporuje návrat z rodičovskej dovolenky na skrátený úväzok a čerpanie dovolenky podľa vlastných potrieb.

Nezaostáva ani Facebook, ktorého zamestnanci majú nárok na bezplatné stravovanie a jednorazový príspevok 4000 dolárov pri narodení dieťaťa. Uvítali by ste také zamestnanecké benefity aj v slovenských firmách?

fabrici-fake-user
Zuzana Fabrici
Copywriterka
Profesia spol. s r.o.
Marketingu sa venuje niekoľko rokov, najviac ju však ťahá k písaniu. Energiu si dobíja pri športe, zaspáva pri (ne)dobrej knihe. Miluje žltú farbu, vôňu lesa a pyžamové rána.
Všetky články autora

Pridať komentár

Have your say!

správa *

meno *

e-mail *

Hľadať

Najčítanejšie za mesiac

Kategórie

Facebook