29 / okt 2025

Aké plusy a mínusy má hybridná práca?

Autor: | Kategórie: Pracovný život | Značky:
Aké plusy a mínusy má hybridná práca?
Hybrid v práci už nie je nič nové. Ide o formu práce, v rámci ktorej zamestnanec pracuje striedavo v kancelárii a vzdialene. Firmy si od neho sľubujú produktivitu a spokojnosť, zamestnanci zas flexibilitu a lepší work-life balance. Aká je realita? Aké sú najväčšie prínosy a nástrahy, ktoré spôsobujú, že z výhody sa stáva nevýhoda?

Čo pozitívne prináša hybridná práca? 

Záujem o hybridný model práce, teda kombináciu práce na vopred určenom mieste a vzdialenej práce, narastá. Spájajú sa s ňou rozličné nástrahy, no zamestnancom i firmám prináša viaceré výhody. Viete aké?

Vyššia spokojnosť a nižšia fluktuácia

V experimente, ktorý realizovala jedna z najväčších online cestových kancelárii Trip.com, bola dokázané, že hybridný spôsob práce zvýšil spokojnosť zamestnancov a znížil fluktuáciu. Do sledovania sa zapojilo 1600 zamestnancov pracujúcich v režime tri dni v kancelárii a dva dni doma. Z experimentu vyplynulo, že hybridný model nemusí byť v konflikte s produktivitou práce a zároveň môže pozitívne vplývať na lojálnosť zamestnancov.

Flexibilita podporuje produktivitu jednotlivca

V spoločnosti Microsoft sa zas zaujímali o produktivitu zamestnancov v hybridnom pracovnom pomere. Zamestnanci si mohli vybrať, či strávia deň v kancelárii s kolegami alebo ostanú pracovať z domu. Ak si správne zvolili prostredie podľa typu pracovanej úlohy, ich sústredenie bolo vynikajúce a produktivita sa zvyšovala.

Aké sú nástrahy hybridnej práce? 

Každá minca má dve strany a platí to aj pre hybridnú prácu. Okrem pozitív pre zamestnancov či zamestnávateľa má hybridná práca aj svoje úskalia. Kde sa nachádzajú? Na čo si dať pozor, aby tento pracovný model neoslabil výkon, motiváciu či tímového ducha?

Nerovnosť v prístupe k informáciám

Časť pracovného tímu preberie počas pauzy na káve všeličo. Súkromné aj pracovné. Kolegovia, ktorí sa na meeting pripájajú online, prichádzajú o tieto dôležité drobnosti, kontext či neverbálne komunikačné signály. Vzniká informačná asymetria a zamestnanci pracujúci vzdialene sa dostávajú do nevýhody.

Zvýšený tlak na samoriadenie

Hybridná práca prenáša viac zodpovednosti na jednotlivca. Musí si plánovať deň a dohliadnuť na svoj výkon bez toho, aby mu nadriadený pozeral spoza chrbta do monitora. Vo výnimočných prípadoch môže zo strany nadriadených dochádzať až k „paranoji produktivity“. Tento pojem sa podľa Microsoftu spája s lídrami, ktorí nemajú istotu a dôveru, že ich tím pracuje naplno, čo vedie k prebytočným online stretnutiam. Tie zahlcujú pracovný priestor a vytvárajú ešte väčší tlak na samoriadenie.

Manžérska slepota

Čo oči vidia, to hodnotia. Ak teda šéf vidí v kancelárii vašich kolegov naživo, podvedome vníma, že pracujú. Váš výkon z domáceho prostredia ale nemusí vnímať rovnako. Aj napriek tomu, že pracujete rovnako výkonne, možno aj efektívnejšie. Nie ste na očiach, nie ste v mysli.

Menej rýchleho učenia 

Ak viacero zamestnancov pracuje z domu a pravidelne sa nestretávajú, klesá spontánne učenie a prenos know-how v rámci tímu. Podľa správy OECD strata drobných interakcií medzi stretnutiami či počas nich môže brzdiť vývoj juniorov alebo rýchle zaúčanie nováčikov.

Nastavte hybrid tak, aby fungoval 

Nie je to komplikované. Správne nastavenie hybridnej formy práce by malo byť systematické a rešpektované každým členom tímu. Základnom je rovnaký prístup k informáciám bez ohľadu na miesto výkonu práce. Pomôžu krátke prezentácie, ale aj stručné záznamy zo stretnutí, ktoré dnes dokáže pripraviť umelá inteligencia.

Dni, ktoré strávia zamestnanci fyzicky na pracovisku, je vhodné využiť na kľúčové, strategické stretnutia, mentoring či spätnú väzbu jeden na jedného. Ostatnú operatívnu prácu môžu zamestnanci vykonať aj vzdialene.

Skvelý sluha, zlý pán

Hybrid je skvelý sluha, no zlý pán. Plánovaný zmysluplne navrhnutý hybridný model práce s jasným účelom prináša vyššiu spokojnosť a udržiava pracovný výkon. Najväčšie riziká ako nerovný prístup k informáciám, tlak na samoriadenie a slepota manažérov sa nestratia samé. Potrebujú pravidlá, rituály a dôraz na výsledky, nie fyzickú prítomnosť.

fabrici-fake-user
Zuzana Fabrici
Copywriterka
Profesia spol. s r.o.
Marketingu sa venuje niekoľko rokov, najviac ju však ťahá k písaniu. Energiu si dobíja pri športe, zaspáva pri (ne)dobrej knihe. Miluje žltú farbu, vôňu lesa a pyžamové rána.
Všetky články autora

Pridať komentár

Have your say!

správa *

meno *

e-mail *

Hľadať

Najčítanejšie za mesiac

Kategórie

Facebook