Blog Profesia.sk
nov
4

Ako môžete byť lepší v prezentovaní kolegom a klientom?

Autor: | Kategórie: Motivácia a rozvoj, Pracovný život | Značky:
Ako môžete byť lepší v prezentovaní kolegom a klientom?
Spotené dlane, stiahnuté hrdlo a nervozita v bruchu. Prejavia sa tesne predtým, než sa rozhodnete vystúpiť pred svoje publikum a prezentovať. Málokto sa narodí ako extrovertný rečník. Skôr na svojom prejave musíme pracovať a malými krokmi sa zlepšovať. Čo by ste mali podniknúť predtým, než sa postavíte pred plnú sálu poslucháčov alebo pred kolegov pri prezentácii minuloročných výsledkov?

Príprava robí majstra

Prezentácia je hotová, vy ste nervózni. S obsahom ste spokojní, no obávate sa vlastného prejavu. Natrénujte ho. Zvolajte si malé publikum tvorené rodinnými príslušníkmi alebo priateľmi a vybaľte to na nich. Prezentujte im spracovanú tému, nechajte ich aktívne vstupovať do prezentácie.

Nenechajte sa rozptýliť zvonením mobilného telefónu alebo šuškaním v prvej rade. Toto všetko vás čaká i na ostro. Ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku.

O niečo viac ako tri sekundy

Na úvodné zaujatie vašich poslucháčov máte pár sekúnd. Sú to viac ako tri sekundy, ktoré musia postačiť na zachytenie billboardu, no do minúty musíte mať ich pozornosť v hrsti. Vystúpte, narovnajte chrbát a usmejte sa. Uvedomte si svoju pripravenosť a preleťte si v hlave koncept, ktorého sa chcete držať.

Ak prezentujete väčšiemu publiku (nielen 10 kolegom vo firemnej zasadačke), predstavte sa. Pokračujte vhodne zvolenými prvými vetami, úvodnou interakciou s publikom alebo vtipným vstupom. To posledné skúšajte len v prípade, ak sa pri prezentovaní cítite ako ryba vo vode. Inak riskujte úvodný prešľap.

Nerecitujte, nie ste Sládkovič

Očakávali by ste, že keď sa celú prezentáciu naučíte od slova do slova, budete najlepšie pripravení? Opak je pravdou. To, že celú prezentáciu budete vedieť naspamäť, spôsobí, že budete vyzerať ako stroj. Neprirodzený, stuhnutý, s rovnakým monológom od začiatku do konca. Okrem toho je viac než pravdepodobné, že jedno slovo vám vypadne. Vo svojej „básničke“ nebudete vedieť pokračovať a nastane trápne ticho.

Vždy si pamätajte koncept a kľúčové informácie, ktoré chcete publiku odovzdať. Podľa konceptu ste prezentáciu tvorili, a teda nehrozí, že vám len tak vypadne z hlavy. Kľúčových informácií je len zopár a tvoria kostru vašej prezentácie. Prejav tak bude prirodzený a flexibilný. Ak urobíte drobnú chybu, publikum vám ju určite odpustí.

Video nenudí, ušetrí váš čas a energiu

Video alebo audio zložky vložené do prezentácia si získajú pozornosť poslucháčov. Ak vyberiete tie správne, pomocou obrazu a zvuku odovzdáte prezentáciou kľúčové správy pútavejšie a snáď aj vtipnejšie. Videoobsah je skvelý na prezentáciu inšpirácie zo zahraničia, vtipné gifká uvoľnia atmosféru medzi poslucháčmi.

Fokusujte sa na publikum, nie na svoj výkon

Vieme, že nie každý je prirodzený rečník ani extrovert bažiaci po pódiu a plnej sále. Stiahnutý žalúdok a roztrasený hlas zažeňte sústredením sa na svoje publikum. Ak si z vášho prejavu odnesú iba jednu alebo dve kľúčové informácie, stojí to za to. Verte, váš dokonalý výkon a prejav trápi predovšetkým vás. Diváci sú zvedaví na pointu.

Zapojte publikum, dovoľte mu byť aktívnym

Živé publikum je veľkou odmenou nielen pre herca alebo speváka, ale i pre rečníka. Nenechajte svojich divákov zívať a položte im otázku. Odpovedia jednoduchým zdvihnutím ruky alebo vykríknutím. Zapojte poslucháčov do prezentácie už na začiatku a ich aktívne počúvanie vás bude sprevádzať celým prejavom.

Ak je publikum väčšie, ponúknite poslucháčom slido. Ide o nástroj, v ktorom môžu dávať otázky a hlasovať za tie, ktoré považujú za najpútavejšie. Na konci svojho prejavu si rezervujte čas, aby si stihli na všetky odpovedať.

Príbehy s (ne)dobrým koncom

Zážitky, skúsenosti a príbehy bavia, sú uveriteľné a nie vždy majú šťastný koniec. Prepojte prezentáciu s príbehom, rozprávajte o skutočných výzvach, prešľapoch. Pochváľte sa, ak sa vám niečo podarilo, podeľte sa s neúspechom. Pozornosť poslucháčov upútajte príbehom. Ľahšie si následne zapamätajú posolstvo, ktoré im chcete odovzdať.

fabrici-fake-user
Zuzana Fabrici
Copywriterka
Profesia spol. s r.o.
Marketingu sa venuje niekoľko rokov, najviac ju však ťahá k písaniu. Energiu si dobíja pri športe, zaspáva pri (ne)dobrej knihe. Miluje žltú farbu, vôňu lesa a pyžamové rána.
Všetky články autora

Pridať komentár

Have your say!

správa *

meno *

e-mail *

Hľadať

Najčítanejšie za mesiac

Kategórie

Facebook