Áno, záleží. Reakcie po pohovore môžu ovplyvniť vnímanie kandidáta u zamestnávateľa. Potvrdzuje to aj prieskum TopResume. V ňom takmer 70 % personalistov hodnotí pozitívne tých kandidátov, ktorí pošlú po pohovore poďakovanie alebo inú spätnú väzbu.
Takúto komunikáciu smerom k budúcemu zamestnávateľovi vnímajú ako prejav profesionality, záujmu a kultivovanosti aj HR manažéri vo výskume amerických Jobvite Recruiter Nation Report. Poďakovanie či spätná väzba podčiarkujú skutočný záujem kandidáta o pracovné miesto a zvyšujú šance na jeho získanie.
Aj pri komunikácii po pohovore dbajte na načasovanie, formu a spôsob. Myslite na to, že dopĺňate budúcemu šéfovi mozaiku o sebe. Prvý diel v podobne životopisu a motivačného listu ho zaujal. Druhý diel vo forme pohovoru mal taktiež pozitívny ohlas. Nepokazte si u personalistu tretí diel vašej skladačky. Ako?
Poďakovanie by ste mali poslať do 24 hodín od pracovného pohovoru. Je to dostatočne skoro na to, aby mal personalista v pamäti váš rozhovor, a zároveň to nie je prehnaná ukážka premotivovaného správania.
Ak ste komunikovali pomocou emailov, aj vaša spätná väzba a poďakovanie za pohovor by mal byť odoslaný touto formou. V prípade, že pracovný pohovor bol dohodnutý v správach cez portál LinkedIn, využite túto sieť aj „popohovorové“ pripomenutie. V žiadnom prípade neposielajte neformálne hlasové či textové správy. Nie ste (zatiaľ) so svojím budúcim šéfom či HR manažérom blízky kamarát či kamarátka.
Nevypisujte žiadne siahodlhé litánie. Buďte priami, struční a úprimní. Ak ste sa na pohovore presvedčili, že táto práca nie je pre vás vhodná, prípadne ste zachytili red flags (výstražné znamenia), spätnú väzbu či poďakovanie neposielajte. Vaša neúprimnosť a nezáujem o prácu sa časom prevalia. Ušetríte tým čas sebe i ľuďom, ktorí sú súčasťou výberového konania.
Na záver pracovného pohovoru sa zvyčajne dozviete, kedy bude pohovor vyhodnotený, prípadne v akom časovom horizonte bude prebiehať ďalšie kolo. Ak sa vám aj napriek dohodnutým termínom zamestnávateľ dlhší čas neozýva, pošlite mu po 7–10 pracovných dňoch zdvorilú správu. Udržiavajte profesionálny a pokojný tón komunikácie, potvrďte svoj záujem o pozíciu i spätnú väzbu.
Aj keď je prirodzené, že ste po pohovore nervózni, ovládajte sa. Vaše prehnané reakcie môžu zanechať neželaný dojem. Nebombardujte potenciálneho zamestnávateľa opakovanými e-mailami či telefonátmi každý deň. Tento prístup môže vyhodnotiť ako veľmi vtieravý a vašej reputácii to uškodí. Komunikáciu udržujte zdvorilú. S hundraním, sťažovaním a nadmerne familiárnym tónom komunikácie si znižujte šancu na získanie práce alebo posun do druhého kola.
Have your say!