Nielen návrat, ale aj samotná dovolenka je významným stresorom, aj keď si to možno na prvý pohľad nie vždy uvedomíme. Brnenský psychoterapeut Michal Mynář hovorí, že dovolenku síce automaticky spájame s oddychom a pohodou, očakávame, že zažijeme niečo nové či nevšedné, ale aj samotné prepnutie do dovolenkového módu trvá určitý čas. Najčastejšie ide o niekoľko dní. Prvá časť dovolenky sa nám tak môže spájať aj s pocitmi nervozity a podráždenosti.
Podobný mechanizmus v oblasti našej emocionality sa prejavuje aj v opačnom smere, teda pri návrate. Psychológ Dalibor Špok v článku pre Forbes uvádza, že naše emócie reagujú na zmenu situácie, nie na situáciu samotnú. Do nerovnováhy nás teda dostáva porovnanie medzi tým, ako sme sa mali pred chvíľou a ako čoskoro bude, prípadne by byť mohlo.
Tento efekt môžeme pritom pozorovať aj počas pracovného týždňa, nielen vtedy, keď ideme na dovolenku. Medzi dvoma obdobnými pracovnými dňami nevnímame výrazný rozdiel a väčšinou ani nezažívame väčšie emocionálne výkyvy. Inak to už ale môžeme cítiť v nedeľu večer. Porovnanie rozdielov medzi voľným a pracovným dňom je výraznejšie. Ak sa k tomu vraciame z dovolenky, násobíme tieto nepríjemné pocity ešte aj dobou voľného času.
Čo s tým a ako si návrat do práce po dovolenke uľahčiť? Dôležité je, aby ste si na dovolenke čo najviac oddýchli a neponáhľali sa príliš rýchlo naspäť. Týždňová dovolenka často nie je plne dostačujúca, ak môžete, zvoľte aspoň 10 dní. A dobré je, ak sa vám podarí vrátiť z dovolenky tak, aby ste sa doma ešte mohli jeden alebo dva dni pohodlne aklimatizovať, vybaliť a prichystať.
Nástup do práce priamo z letiska by sa vám nemusel vyplatiť. Užijete si síce o jeden deň dlhšie vo vašej destinácii, zaplatíte zaň ale výraznejším stresom.
Je pravdepodobné, že sa niektoré úlohy počas vašej dovolenky posunuli do inej roviny, vznikli nové alebo niektoré úplne stratili relevanciu. V prvý deň po návrate z dovolenky preto resetujte vaše priority. Urobte si prehľad o tom, v akom stave jednotlivé úlohy sú, aká komunikácia ohľadom projektov prebiehala a čo sa od vás očakáva v najbližšom čase. Pomôže vám to plánovať ďalšie kroky a zoradiť úlohy podľa dôležitosti.
Nepúšťajte sa však hneď do ich riešenia, na to príde čas neskôr. Nenechajte sa vtiahnuť do kolotoča zaneprázdnenosti. Prvé dva dni v práci venujte triedeniu informácií a plánovaniu.
Ak sa vrhnete do plnej práce bez tejto úvodnej fázy, môže sa vám to vypomstiť. Na konci dňa sa tak ocitnete zavalení nielen rozpracovaným projektom, ale ešte stále neprečítanou poštou a neroztriedenými úlohami. To, samozrejme, končí rozčarovanosťou, nadčasmi a pocitom, že sily nadobudnuté počas voľného času sú preč.
Je jedno, na akej pozícii vo firme pracujete. K spríjemneniu obdobia po návrate z dovolenky či pondelkových rán môžete prispievať v akejkoľvek roli. Doprajte svojim kolegom, zamestnancom, ale aj nadriadeným čas na to, aby sa v práci zabehli a usporiadali si svoje záležitosti. Pomáhate tak budovať firemnú kultúru založenú na ohľaduplnosti, ľudskosti a empatii, z ktorej vo výsledku ťaží každý jeden člen firmy.
Dôležité schôdzky naplánujte radšej na stred týždňa a so všetkými otázkami a úlohami, ktoré znesú odklad, počkajte aspoň 1 – 2 dni. Nie je nič horšie pre vracajúceho sa pracovníka, než keď do jeho adaptačného procesu a snahy čo najrýchlejšie nadviazať na rozpracované úlohy neustále blikajú nové urgentné správy a pozvánky na stretnutia, ktoré by pokojne mohli počkať.
Have your say!