Na pohovore by ste mali mať pod kontrolou nielen to, čo hovoríte slovami, ale aj svojím telom. Neverbálna komunikácia totiž dotvára obraz, akým sa prezentujete. Nervózne tiky, slabý stisk ruky či zhrbený postoj môžu pokaziť dojem z dobre rozbiehajúceho sa pohovoru. Ak sa naučíte kontrolovať svoje ruky či postoj, budete pôsobiť a cítiť sa sebavedomejšie.
Pozvanie na pohovor znamená, že personalistu už zaujali vaše pracovné skúsenosti a zručnosti uvedené v životopise. Teraz chce spoznať to, aký ste človek, a aký je váš prístup k práci. A bude sledovať nielen to, čo poviete, ale aj vašu reč tela.
Podanie ruky je väčšinou prvý osobný kontakt, ktorý s personalistom na pohovore máte. Je to zároveň prvý dojem, ktorý urobíte. Preto dodržujte nasledujúce zásady:
Stáva sa, že prídete na pracovný pohovor a v danej firme vás recepčná alebo recepčný nechajú čakať, či už v priestoroch lobby alebo v zasadacej miestnosti. Ak ste fanúšikom špionážnych filmov, určite vám napadne myšlienka, že potenciálny zamestnávateľ vás nechal čakať schválne a cez kameru sleduje, čo robíte. Môžete byť pokojní, nikto vás nesleduje. Čo ale máte robiť, kým čakáte na personalistu alebo manažéra?
Ak máte chvíľu čas pred pohovorom pre seba, využite ju. Zložte si veci, sadnite si a dajte sa do pohody. Ak máte zápisník alebo ste si priniesli vytlačený životopis či vypracované zadanie vyložte si ich na stôl. A čakajte. Ak vám dajú firemný časopis alebo letáky o spoločnosti, pokojne si ich preštudujte. Čo nerobiť? Nehrajte sa na telefóne, neposielajte správy a nedávajte fotografie na sociálne siete. Taktiež nečítajte časopisy alebo vlastnú knihu a neprechádzajte sa.
Dobrý tip: Vypýtajte si vodu. Pohár vody vás zachráni, keď vám vyschne v krku. Ak budete potrebovať pri nejakej otázke viac času na odpoveď, získate ho tým, že sa napijete.
Ruky a gestikulácia o vás prezradia viac ako by ste chceli. Najmä ak patríte medzi introvertov alebo nervóznejšie typy. Medzi najčastejšie prešľapy, ktoré si možno ani neuvedomujete patria:
Na stoličke sa nehrbte ani nerozvaľujte. Seďte vystretí s nohami kolmo na zemi. Môžete sa nahnúť trochu dopredu, čím naznačíte záujem. Na druhej strane sa však môžete aj oprieť, čím ukážete, že sa cítite komfortne a ste sebavedomí.
Ruky môžete mať pokojne položené na stole alebo na stehnách. Prsty môžete mať prepletené alebo v tvare pyramídy, prípadne si môžete na chvíľu podoprieť bradu. Všetky tieto gestá vyjadrujú záujem, rozmýšľanie a počúvanie.
Pomáhajte si pri odpovediach rukami. Nebojte sa gestikulovať. Budete pôsobiť zapálene pre to, čo rozprávate a získate si tak personalistovu pozornosť. Musíte však odhadnúť správnu mieru, aby ste nepôsobili teatrálne.
Udržujte očný kontakt s komunikačným partnerom. Vždy sa pozerajte osobe, s ktorou komunikujete do očí. Samozrejme môžete občas uhnúť pohľadom, ale malo by to byť prirodzené. Nikdy nepozerajte pri odpovedi do zeme alebo mimo človeka, s ktorým ste v miestnosti.
Usmejte sa. Keď je príležitosť, pridajte k vašim odpovediam aj úsmev. Podporíte tak dobrý dojem a vytvoríte príjemnú náladu.
Výberový proces je založený najmä na vašom životopise, skúsenostiach a zručnostiach v ňom, motivačnom liste, prípadne na úlohách, ktoré máte splniť. Pohovor je druhá fáza, v ktorej by ste mali to všetko potvrdiť a ukázať vašu osobnosť. Preto je dôležité, aby ste mali zvládnuté aj svoje neverbálne prejavy.
Super články a rady