Blog Profesia.sk
mar
20

Čo o vás prezradí reč tela na pracovnom pohovore?

Autor: | Kategórie: Motivácia a rozvoj | Značky: ,
Čo o vás prezradí reč tela na pracovnom pohovore?
Viac ako 50 % dojmu, ktorý na pracovnom pohovore zanecháte vychádza z vašej neverbálnej komunikácie. Máme pre vás tipy, na čo si dávať pozor a ako pohovor zvládnuť tak, aby ste pôsobili sebavedomo a príjemne.

Na pohovore by ste mali mať pod kontrolou nielen to, čo hovoríte slovami, ale aj svojím telom. Neverbálna komunikácia totiž dotvára obraz, akým sa prezentujete. Nervózne tiky, slabý stisk ruky či zhrbený postoj môžu pokaziť dojem z dobre rozbiehajúceho sa pohovoru. Ak sa naučíte kontrolovať svoje ruky či postoj, budete pôsobiť a cítiť sa sebavedomejšie.

Pozvanie na pohovor znamená, že personalistu už zaujali vaše pracovné skúsenosti a zručnosti uvedené v životopise. Teraz chce spoznať to, aký ste človek, a aký je váš prístup k práci. A bude sledovať nielen to, čo poviete, ale aj vašu reč tela.

Dobrý dojem na úvod nenahradíte

Podanie ruky je väčšinou prvý osobný kontakt, ktorý s personalistom na pohovore máte. Je to zároveň prvý dojem, ktorý urobíte. Preto dodržujte nasledujúce zásady:

  • Dodržiavajte si vhodný odstup na dĺžku podania ruky. Osobný priestor je dôležitý – ako váš, tak aj personalistu, s ktorým sa stretávate. Mali by ste zvoliť takú vzdialenosť, aby ste mu dokázali podať ruku. V žiadnom prípade sa na personalistu netlačte alebo nestojte tesne vedľa neho.
  • Podanie ruky a pevný stisk. Pri podávaní ruky sa uistite, že ich nemáte spotené. Na úvod vždy podajte ruku, vyhnite sa akýmkoľvek alternatívnym spôsobom zoznámenia (bozky, bozkávanie ruky, prípadne iné).
  • Úsmev. Úsmev topí ľady, preto sa pri predstavení a podaní ruky nezabudnite usmiať.

Keď čakáte na pohovor, nehrajte sa na telefóne

Stáva sa, že prídete na pracovný pohovor a v danej firme vás recepčná alebo recepčný nechajú čakať, či už v priestoroch lobby alebo v zasadacej miestnosti. Ak ste fanúšikom špionážnych filmov, určite vám napadne myšlienka, že potenciálny zamestnávateľ vás nechal čakať schválne a cez kameru sleduje, čo robíte. Môžete byť pokojní, nikto vás nesleduje. Čo ale máte robiť, kým čakáte na personalistu alebo manažéra?

Ak máte chvíľu čas pred pohovorom pre seba, využite ju. Zložte si veci, sadnite si a dajte sa do pohody. Ak máte zápisník alebo ste si priniesli vytlačený životopis či vypracované zadanie vyložte si ich na stôl. A čakajte. Ak vám dajú firemný časopis alebo letáky o spoločnosti, pokojne si ich preštudujte. Čo nerobiť? Nehrajte sa na telefóne, neposielajte správy a nedávajte fotografie na sociálne siete. Taktiež nečítajte časopisy alebo vlastnú knihu a neprechádzajte sa.

Dobrý tip: Vypýtajte si vodu. Pohár vody vás zachráni, keď vám vyschne v krku. Ak budete potrebovať pri nejakej otázke viac času na odpoveď, získate ho tým, že sa napijete.

Skroťte neposedné ruky a nohy

Ruky a gestikulácia o vás prezradia viac ako by ste chceli. Najmä ak patríte medzi introvertov alebo nervóznejšie typy. Medzi najčastejšie prešľapy, ktoré si možno ani neuvedomujete patria:

  • prekrížené ruky na hrudi. Sú signálom, že v danej situácii ste uzatvorený, odmietavý človek, s ktorým sa bude ťažšie spolupracovať. Extrém je ak máte prekrížené ruky a nohy zároveň.
  • dotýkanie sa tváre alebo vlasov. Ak si často chytáte rukami tvár alebo vlasy, signalizuje to, že ste neistí, nervózni alebo vo svojich odpovediach zavádzate.
  • silné stláčanie rúk. Pokiaľ máte počas pohovoru položené ruky na stole s prepletenými prstami, je to v poriadku. Pozor ale na momenty, kedy vás premôže nervozita alebo neistota a začnete si prsty stláčať alebo sa hrať s vlastnými rukami. Taktiež neodporúčame v rukách držať pero, notes alebo telefón. Nepomôžete si tým a môže sa stať, že sa s predmetmi začnete hrať a odzrkadlíte svoju nervozitu a nezáujem.
  • klopkanie prstami ale aj nohami. Syndróm neposedných nôh alebo rúk je ďalšia vec, ktorú by ste si mali postrážiť. Pripisuje sa nesústredenosti, nervozite a personalista môže mať dojem, že na pohovore ani nechcete byť.

gestá, ktorým sa vyhnite

Čo teda robiť na pohovore, aby ste zanechali dobrý dojem?

Na stoličke sa nehrbte ani nerozvaľujte. Seďte vystretí s nohami kolmo na zemi. Môžete sa nahnúť trochu dopredu, čím naznačíte záujem. Na druhej strane sa však môžete aj oprieť, čím ukážete, že sa cítite komfortne a ste sebavedomí.

Ruky môžete mať pokojne položené na stole alebo na stehnách. Prsty môžete mať prepletené alebo v tvare pyramídy, prípadne si môžete na chvíľu podoprieť bradu. Všetky tieto gestá vyjadrujú záujem, rozmýšľanie a počúvanie.

Pomáhajte si pri odpovediach rukami. Nebojte sa gestikulovať. Budete pôsobiť zapálene pre to, čo rozprávate a získate si tak personalistovu pozornosť. Musíte však odhadnúť správnu mieru, aby ste nepôsobili teatrálne.

Udržujte očný kontakt s komunikačným partnerom. Vždy sa pozerajte osobe, s ktorou komunikujete do očí. Samozrejme môžete občas uhnúť pohľadom, ale malo by to byť prirodzené. Nikdy nepozerajte pri odpovedi do zeme alebo mimo človeka, s ktorým ste v miestnosti.

Usmejte sa. Keď je príležitosť, pridajte k vašim odpovediam aj úsmev. Podporíte tak dobrý dojem a vytvoríte príjemnú náladu.

gestá - záujem

Výberový proces je založený najmä na vašom životopise, skúsenostiach a zručnostiach v ňom, motivačnom liste, prípadne na úlohách, ktoré máte splniť. Pohovor je druhá fáza, v ktorej by ste mali to všetko potvrdiť a ukázať vašu osobnosť. Preto je dôležité, aby ste mali zvládnuté aj svoje neverbálne prejavy.

belanova@profesia.sk
Lucia Belanová
Copywriter
Profesia spol. s r.o.
Venuje sa oblastiam ako PR a komunikácia, no jej najväčšou vášňou je písanie textov na tie najrozličnejšie témy. Oddychuje pri filmoch a seriáloch. Keď si potrebuje vyvetrať hlavu, rada sa túla uličkami miest, alebo chodníčkami v horách.
Všetky články autora

Jeden komentár

  1. Pridal: Berka | 26. augusta 2019 15:49
    Odpovedať

    Super články a rady

Pridať komentár

Have your say!

správa *

meno *

e-mail *

Hľadať

Najčítanejšie za mesiac

Kategórie

Facebook