Blog Profesia.sk
okt
29

Rozprávajú sa s vami vaši nadriadení? A počúvajú vás?

Autor: | Kategórie: Pracovný život | Značky: ,
Rozprávajú sa s vami vaši nadriadení? A počúvajú vás?
Face to face meeting, personálny pohovor, osobné hodnotenie, spätná väzba jeden na jedného. Viac názvov, jedna vec: osobné stretnutie medzi zamestnancom a nadriadeným, medzi pracovníkom a manažmentom: priestor pre jasnú spätnú väzbu, dôvernú komunikáciu a vzájomnú podporu. Neoddeliteľná súčasť úspešnej kariéry aj firemného rastu. A ako vyzerajú vaše hodnotiace stretnutia?

Prečo sú stretnutia tvárou v tvár dôležité?

Pravidelná spätná väzba uisťuje a zároveň podporuje a nasmerováva. Vďaka nej viete, kde sa pracovne i kariérne nachádzate. To je dôležité nielen z hľadiska vášho predchádzajúceho výkonu, ale aj pre stanovenie ďalších krokov a cieľov. Manažér, ktorý vás naozaj počúva, vám pomôže prekonať prekážky, poradí vám a sprevádza vás tak na ceste k úspechu.

Konštruktívna spätná väzba je pre zamestnancov a ich rozvoj kľúčová. Vyjasňuje očakávania, pomáha ľuďom poučiť sa zo svojich chýb a buduje sebadôveru.

Zdroj: HR Central: The Importance of Feedback in the Workplace

Nestane sa tak, že nemáte ani potuchy o tom, ako vás manažment vníma, či je s vašou prácou spokojný, a či a ako s vami počíta do budúcna. Stretnutia „jeden na jedného“ v ideálnom prípade tiež vytvárajú dôverný priestor a pocit psychologického bezpečia. Nemalo by sa tak stať, že zo stretnutia budete odchádzať s obavami. Napríklad, že ste nepovedali, čo ste chceli alebo ste naopak povedali niečo, čo ste nechceli.

Napokon, aj samotní manažéri z dobre nastavených stretnutí tvárou v tvár profitujú. Výsledky štúdie Project Oxygen od Google ukázali, že manažéri, ktorí majú pravidelné stretnutia „jeden na jedného“ s členmi svojho tímu, dosahujú vyššie skóre výkonu než tí, ktorí tieto stretnutia nemávajú alebo mávajú menej často.

Načasovanie, prostredie a pravidelnosť

Tri najdôležitejšie ingrediencie pre dobré stretnutie. Najlepšie je, ak spolu s manažmentom nastavíte pravidelné mítingy tak, aby to vyhovovalo obom stranám. Pravidelnosť môže byť týždenná, dvojtýždňová alebo mesačná. Ideálnou voľbou sú dva týždne. Je to individuálne a závisí to od vašej práce, ale väčšinou to strany vnímajú tak, že týždeň neúmerne zaťažuje rozvrh a mesiac je pridlhý na operatívne riešenia.

Aj keď si to často neuvedomujeme, stretnutie pre spätnú väzbu „jeden na jedného“ patrí k najdôležitejším. Zaslúži si vašu pozornosť aj miesto v kalendári.

Dobrou dennou dobou môže byť napríklad skoré poobedie alebo prvá pracovná hodina v dni, kedy je ešte relatívny pokoj. Vyhnite sa, naopak, plánovaniu na čas, keď pracujete z domu, prípadne na záverečné hodiny vašej pracovnej doby či pracovného týždňa. Osobný kontakt a oddýchnutá myseľ je v tomto prípade na mieste.

Vyhraďte si naň minimálne 30, ideálne však 60-minútový blok. Ak skončíte skôr, získate peknú rezervu do pracovného dňa. V prípade ťažších tém máte dosť času na to, aby ste bez tlaku a stresu prebrali, čo treba.

Príručka Coach managers to coach: Hold effective 1:1 meetings od re:Work with Google radí držať tieto mítingy mimo vášho pracoviska, zasadačiek či konferenčných miestností. Ani rušná jedáleň v čase obeda a otvorené priestory nebudú dobrou voľbou. Fungovať môže napríklad prechádzka, ale aj stretnutie v kaviarni či kdekoľvek, kde je priestor pre nerušený rozhovor.

Ak naozaj nie je iná možnosť, zvoľte malú zasadačku v práci alebo v budove, kde sídlite a uistite sa, že vás nikto nebude rušiť otváraním dverí, hlukom či prechádzaním cez miestnosť.

Ako vyzerá a ako nevyzerá dobrá spätná väzba?

Najčastejšou formou nezvládnutého stretnutia „jeden na jedného“ je sumarizačné stretnutie, ktoré buď supluje, alebo kopíruje agendu pracovných plánovacích mítingov. Prejdete tak súčasné úlohy, novinky a aktualizácie v projektoch a nejaké tie biznisové výsledky. Na záver medzi dvermi dostanete obligátnu otázku o tom, či niečo máte vy, ale keďže čas pokročil, do väčšej debaty sa nepúšťate.

Steven G. Rogelberg tvrdí, že dobré osobné stretnutie tvárou v tvár rieši praktické aj osobné potreby zamestnanca. Medzi praktické zaraďuje potreby informačné, inštruktážne a organizačné a medzi osobné tie, pri ktorých sa pracovník cíti rešpektovaný, podporovaný, ale aj to, že s ním nadriadení počítajú a berú ho do úvahy. Len tak môžu byť tieto stretnutia zdrojom rastu a podpory pre zamestnancov a podporovať prosperitu a úspech tímov aj celej organizácie.

gemzova-fake-user
Elena Gemzová
Copywriterka
Profesia spol. s r.o.
S nadšením píše dlhé články z oblasti personalistiky aj práva. Doma je v témach motivácie, realizácie vlastného potenciálu a zladenia priorít pracovného a mimopracovného života. Hlavu čistí behom a baterky dobíja diskusiami s priateľmi.
Všetky články autora

Pridať komentár

Have your say!

správa *

meno *

e-mail *

Hľadať

Najčítanejšie za mesiac

Kategórie

Facebook