Pravidelná spätná väzba uisťuje a zároveň podporuje a nasmerováva. Vďaka nej viete, kde sa pracovne i kariérne nachádzate. To je dôležité nielen z hľadiska vášho predchádzajúceho výkonu, ale aj pre stanovenie ďalších krokov a cieľov. Manažér, ktorý vás naozaj počúva, vám pomôže prekonať prekážky, poradí vám a sprevádza vás tak na ceste k úspechu.
Konštruktívna spätná väzba je pre zamestnancov a ich rozvoj kľúčová. Vyjasňuje očakávania, pomáha ľuďom poučiť sa zo svojich chýb a buduje sebadôveru.
Zdroj: HR Central: The Importance of Feedback in the Workplace
Nestane sa tak, že nemáte ani potuchy o tom, ako vás manažment vníma, či je s vašou prácou spokojný, a či a ako s vami počíta do budúcna. Stretnutia „jeden na jedného“ v ideálnom prípade tiež vytvárajú dôverný priestor a pocit psychologického bezpečia. Nemalo by sa tak stať, že zo stretnutia budete odchádzať s obavami. Napríklad, že ste nepovedali, čo ste chceli alebo ste naopak povedali niečo, čo ste nechceli.
Napokon, aj samotní manažéri z dobre nastavených stretnutí tvárou v tvár profitujú. Výsledky štúdie Project Oxygen od Google ukázali, že manažéri, ktorí majú pravidelné stretnutia „jeden na jedného“ s členmi svojho tímu, dosahujú vyššie skóre výkonu než tí, ktorí tieto stretnutia nemávajú alebo mávajú menej často.
Tri najdôležitejšie ingrediencie pre dobré stretnutie. Najlepšie je, ak spolu s manažmentom nastavíte pravidelné mítingy tak, aby to vyhovovalo obom stranám. Pravidelnosť môže byť týždenná, dvojtýždňová alebo mesačná. Ideálnou voľbou sú dva týždne. Je to individuálne a závisí to od vašej práce, ale väčšinou to strany vnímajú tak, že týždeň neúmerne zaťažuje rozvrh a mesiac je pridlhý na operatívne riešenia.
Aj keď si to často neuvedomujeme, stretnutie pre spätnú väzbu „jeden na jedného“ patrí k najdôležitejším. Zaslúži si vašu pozornosť aj miesto v kalendári.
Dobrou dennou dobou môže byť napríklad skoré poobedie alebo prvá pracovná hodina v dni, kedy je ešte relatívny pokoj. Vyhnite sa, naopak, plánovaniu na čas, keď pracujete z domu, prípadne na záverečné hodiny vašej pracovnej doby či pracovného týždňa. Osobný kontakt a oddýchnutá myseľ je v tomto prípade na mieste.
Vyhraďte si naň minimálne 30, ideálne však 60-minútový blok. Ak skončíte skôr, získate peknú rezervu do pracovného dňa. V prípade ťažších tém máte dosť času na to, aby ste bez tlaku a stresu prebrali, čo treba.
Príručka Coach managers to coach: Hold effective 1:1 meetings od re:Work with Google radí držať tieto mítingy mimo vášho pracoviska, zasadačiek či konferenčných miestností. Ani rušná jedáleň v čase obeda a otvorené priestory nebudú dobrou voľbou. Fungovať môže napríklad prechádzka, ale aj stretnutie v kaviarni či kdekoľvek, kde je priestor pre nerušený rozhovor.
Ak naozaj nie je iná možnosť, zvoľte malú zasadačku v práci alebo v budove, kde sídlite a uistite sa, že vás nikto nebude rušiť otváraním dverí, hlukom či prechádzaním cez miestnosť.
Najčastejšou formou nezvládnutého stretnutia „jeden na jedného“ je sumarizačné stretnutie, ktoré buď supluje, alebo kopíruje agendu pracovných plánovacích mítingov. Prejdete tak súčasné úlohy, novinky a aktualizácie v projektoch a nejaké tie biznisové výsledky. Na záver medzi dvermi dostanete obligátnu otázku o tom, či niečo máte vy, ale keďže čas pokročil, do väčšej debaty sa nepúšťate.
Steven G. Rogelberg tvrdí, že dobré osobné stretnutie tvárou v tvár rieši praktické aj osobné potreby zamestnanca. Medzi praktické zaraďuje potreby informačné, inštruktážne a organizačné a medzi osobné tie, pri ktorých sa pracovník cíti rešpektovaný, podporovaný, ale aj to, že s ním nadriadení počítajú a berú ho do úvahy. Len tak môžu byť tieto stretnutia zdrojom rastu a podpory pre zamestnancov a podporovať prosperitu a úspech tímov aj celej organizácie.
Have your say!