Definícia pojmu networking je nadväzovanie a vytváranie profesionálnych a obchodných kontaktov, rozvoj a vytváranie obchodných príležitostí v rámci určitej komunity alebo siete ľudí. Jednoduchšie povedané, je to spôsob, ako stretnúť a zoznámiť sa s novými ľuďmi z vašej pracovnej oblasti.
Hovorí sa, že každý pozná niekoho, cez koho sa vie prostredníctvom ďalších kontaktov dostať až k pápežovi. Rozširovať si sieť profesionálnych kontaktov je základ úspešnej kariéry. Akejkoľvek. Networking sa neobmedzuje iba na mužov a ženy v oblekoch alebo na mladých hipsterov s drinkami so sklenenými slamkami. Spôsoby a príležitosti existujú pre každého, kto má záujem.
Cieľom je, aby ste spoznali ľudí, ktorí pracujú v podobnej oblasti ako vy a vybudovali si s nimi kvalitné vzťahy. Vďaka tomu môžete získať potenciálnych partnerov, množstvo informácií a noviniek, možné riešenia problémov, tipy na zaujímavé kariérne príležitosti a ponuky.
Najčastejšou príležitosťou na nadviazanie nových kontaktov sú akcie, ktoré sú na to vyčlenené. Sú to:
Práve takéto akcie očakávajú, že budú spájať odborníkov z rôznych odvetví, čiže nadviazať kontakty by malo byť jednoduché. Dôležité je skôr zamerať sa na to, aby ste našli tých správnych ľudí a vyhli sa zbieračom vizitiek. Informácie o takýchto akciách si môžete vyhľadať na internete bežným spôsobom. Organizátori o nich často informujú aj priamo do spoločností, ktoré by takéto akcie mohli zaujímať.
Vďaka technológiám dokážete teraz networkovať aj online. Jedným z príkladom sú profesné skupiny na sociálnych sieťach. Tie seriózne sú väčšinou uzavreté a vaše prijatie do skupiny je podmienené schválením. V takýchto skupinách môžete byť pasívni, no ak chcete nadviazať nejaké vzťahy, je nevyhnuté, aby ste boli aktívni. Budete tak výrazní a lepšie zapamätateľní, čo môže prirodzene viesť od diskusií v skupine k súkromným správam a možným spoluprácam.
Ako začať? Môžem k niekomu len prísť a predstaviť sa? To sú otázky, ktoré napadnú snáď každému, kto si chce začať budovať sieť kontaktov. Ak ste navyše ešte aj introvert a small talk o počasí je pre vás ekvivalent mučenia, je to pre vás o to horšie. Ak ešte nemáte veľa skúseností s pracovnými stretnutiami, môže sa vám ľahko stať, že sa namiesto aktívneho networkovania sa stratíte v dave, zostanete v úzadí a bez kontaktov. Preto je dôležité, aby ste boli aktívni a odvážni.
Máme pre vás praktické tipy, vďaka ktorým bude pre vás networkovanie jednoduchšie:
Ak ste v networkingu začiatočník, zožeňte si parťáka. Môže to byť známy alebo kolega, o ktorom viete, že nemá problém zoznamovať sa, sám má dobré kontakty, alebo je na takýchto akciách ako doma. Môže vás jednoducho predstaviť a vtiahnuť do diskusie.
„Toto je môj známy Števko a pracuje ako …“
„ S … pracuje aj Števko a má zaujímavý názor na …“
„Práve túto situáciu riešil aj Števko….“
Príprava je základ úspechu. Nechoďte na networking akciu s tým, že budete improvizovať. Pripravte si krátku cca 30-sekundovú reč, ktorou sa predstavíte a stručne a jasne vysvetlíte, čo robíte a čo by ste chceli dosiahnuť. Budete tak pôsobiť sebavedomo a pohotovo a nemusíte riešiť to, čo chcete povedať.
Ešte predtým, ako sa na networkovaciu akciu vydáte, by ste mali vedieť, čo je vaším cieľom a čo chcete dosiahnuť. Chcete sa zoznámiť s novými ľuďmi z vašej profesie? Chcete sa dozvedieť nové informácie a názory? Túžite zmeniť prácu a chcete vedieť, ako je to v iných firmách? Alebo hľadáte potenciálnych partnerov či klientov? Keď viete, čo je vaším cieľom, budú sa vám lepšie viesť rozhovory s jednotlivými účastníkmi. Budete mať konkrétnu tému, ktorej sa môžete chytiť.
Networking je proces, ktorý by mal fungovať obojstranne. Ak hľadáte niekoho, kto vám prinesie nejaký úžitok, mali by ste aj vy byť niekomu nápomocní. To znamená, aktívne počúvanie v konverzáciách či zapojenie sa aj do tém, ktoré vás možno až tak nezaujímajú. Ak vás niekto osloví ako prvý, mali by ste byť slušní a prejaviť úprimný záujem.
Networking je vynikajúci spôsob, ako získať nové kontakty, ale aj prehľad o nových kariérnych možnostiach. Zároveň v sebe skrýva nástrahy, na ktoré by ste mali myslieť. Ak ste zamestnaní, ale chcete zmeniť prácu, neodporúčame hneď v prvom kroku každému o tom rozprávať a vypytovať sa na voľné pozície. Ľudia radi klebetia a nikdy neviete, kam až sa táto informácia dostane. Odporúčame zvoliť sofistikovanejší prístup. Môžete sa pýtať na celkovú atmosféru vo firme, množstvo práce či celkovú spokojnosť a ako funguje náborový proces. Môžete spomenúť, že zvažujete nové kariérne výzvy a tak si robíte prehľad. Iné je, ak ste aktuálne na voľnej nohe alebo medzi dvoma zamestnaniami. Vtedy sa nemusíte hanbiť a pokojne to priznajte a požiadajte o tipy na voľné pozície.
To, že z akcie odchádzate s desiatimi vizitkami nestačí. Rovnako, ak sa niekomu ozvete po dvoch rokoch, nemusí si vás vôbec pamätať. Preto by ste sa mali nasledovný pracovný deň po akcii pripomenúť tým kontaktom, s ktorými si chcete vzťah budovať ďalej. Stačí jednoduchý email, v ktorom sa predstavíte a poďakujete za stretnutie, prípadne za rady, alebo rovno načrtnete diskutované možnosti spolupráce. Stačí jeden email. Ak nedostanete odpoveď, alebo sa konverzácia nevyvíja tak, ako ste si predstavovali, netlačte veľmi na pílu. Môžete sa po čase pripomenúť znova, ale kontaktovať daného človeka každé dva dni vám neodporúčame.
Have your say!