Novú prácu si zvyčajne hľadáte preto, že o tú starú ste prišli alebo túžite po zmene. V oboch prípadoch je dôležité, aby ste sa v novej práci mohli nielen realizovať, ale tiež rozvíjať. Náplň práce by mala zahŕňať také činnosti, s ktorými ste sa už stretli a ovládate ich. Predstavte si, že aktivity, ktoré váš budúci zamestnávateľ zhrnul do náplne práce, budete vykonávať každý deň. Bude vás to baviť?
Niektoré pracovné pozície si vyžadujú vysokoškolské vzdelanie, pre vykonávanie iných je zas potrebná špecializácia v určitom odbore. Ak nespĺňate požiadavku inzerujúcej firmy na vzdelávanie, miska váh sa prikláňa na stranu „Neposlať životopis“.
Ešte väčšiu mieru zohrávajú skúsenosti. Ak spoločnosť hľadá skúseného obchodného riaditeľa s aspoň päťročnou praxou, nezaujíma ho obchodný junior. Požiadavky na prax v danom odbore majú svoje opodstatnenie. Dávajú zamestnávateľovi istotou „hotového“ človeka. V ponuke práce sa pravidelne objavujú aj pozície určené pre absolventov, resp. pozície, pri ktorých uchádzač nemusí dokazovať svoje pracovné skúsenosti. Ak nemáte skills, využite tie.
V snahe získať svoju vysnívanú prácu vám môže uniknúť (ne)podstatný detail, a to miesto výkonu práce. I keď sa v časoch pandemických mnoho zamestnancov presunulo na home office, o pár mesiacov (snáď) budú všetci späť na svojich miestach. Spočítajte si, koľko času vám bude každý deň zaberať cesta za prácou a sami posúďte, či ste ochotní to akceptovať. Ak ste zároveň rodič a vozíte dieťa do školy či škôlky opačným smerom, nezabudnite pripočítať aj túto cestu.
Plat predstavujúci odmenu za prácu je najviac motivujúcou zložkou. Avšak nie je to jediný rozhodujúci faktor. Predtým, než sa rozhodnete poslať životopis do spoločnosti, v ktorej máte šancu zarobiť dvojnásobok svojho predchádzajúceho platu, zvážte ďalšie faktory. Budem môcť v tejto práci profesijne rásť? Bude na mňa vyvíjaný enormný pracovný tlak? Budem na tejto pozícii žiť vyvážený work-life balance?
Zákulisné informácie z prostredia spoločnosti, ktorá inzeruje, vám pomôžu pri rozhodovaní, či poslať alebo neposlať životopis. Prelustrujte si webovú stránku firmy, jej sociálne siete a skúste sa popýtať medzi známymi. Možno sa vám podarí spojiť s bývalým alebo súčasným zamestnancom, ktorý vám odpovie na otázky týkajúce sa vnútorných väzieb vo firme. Personalista ani vyhľadávač vám neprezradia, či kolegovia chodia spolu po práci na pivo alebo že na jednom z troch oddelení pracuje náladový a despotický šéf. Avšak pozor na úprimnosť dôverníka najmä vtedy, ak ide o ohrdnutého bývalého zamestnanca.
Ak vás zaujíma, ako sa firme darí po finančnej stránke, prelustruje si ju na finstat.sk. Koľko má zamestnancov? Aký dosiahla obrat? Vykazuje v posledných rokoch zisk alebo stratu z podnikania? Finančné ukazovatele vám naznačia úspešnosť, resp. neúspešnosť spoločnosti za uplynulé roky.
Ak máte v stredu po prečítaní pracovného inzerátu pocit, že je toto bude vaša práca snov, počkajte ešte do štvrtku. Nerobte neuvážené a rýchle rozhodnutia, inzerát si prečítajte opakovane a zvažujte každý jeden detail. Aby to naozaj bola vaša práca snov.
Have your say!