Blog Profesia.sk
dec
8

Ako zvládnuť koncoročný hodnotiaci pohovor?

Autor: | Kategórie: Pracovný život | Značky:
Ako zvládnuť koncoročný hodnotiaci pohovor?
Už nás čaká len posledných pár týždňov do zaslúženého oddychu. No mnohí ešte predtým čelia prekážke zvanej hodnotiaci pohovor. Poradíme vám, ako ju zdolať čo najlepšie.

„Teším sa, že sú tu znova hodnotiace pohovory“ – si asi nehovorí veľa zamestnancov. Pre mnohých, nadriadených aj zamestnancov, je to povinná jazda, ktorú musia absolvovať. Čím skôr to majú za sebou a čím menej času im to zaberie, tým lepšie. Na druhej strane, môžete hodnotiaci pohovor vnímať ako príležitosť sadnúť si s nadriadeným zoči voči a v pokoji sa porozprávať o tom, ako sa vám pracuje, aký je kolektív, čo vás trápi a čo by ste zmenili. Prinášame vám pár tipov, ako na to.

Používajte fakty, fakty a fakty

Ak ste mali na začiatku roka, polroka alebo štvrťroka nastavené ciele, máte to jednoduché a pri pohovore vychádzajte z nich. Vopred si pripravte podklady a zamerajte sa predovšetkým na fakty a čísla. Zvýraznite svoje úspechy alebo náročné úlohy, ktorým ste počas roka čelili. Ak sa objavili úlohy, ktoré ste nesplnili dostatočne, alebo ste s nimi mali problémy, môžete ich vysvetliť. Venovať sa môžete aj náplni vašej práce – čo sa vám páči, čo radi robíte a naopak aj činnosti, ktoré nepatria medzi vaše obľúbené.

Nebojte sa hodnotiť prostredie a kolektív

V rámci koncoročného hodnotenia, by ste mali mať priestor rozprávať aj o tom, ako sa vám v spoločnosti celkovo pracuje. Čo si myslíte o kolegoch v tíme, na oddelení, aká je spolupráca s inými oddeleniami. Vyjadriť sa môžete aj k benefitom. Mali by ste sa snažiť byť čo najviac konštruktívni a vedieť svoje tvrdenia aj vysvetliť. Pozrite si príklady:

„Nechcem ďalej pracovať s Jožom, je otravný a pomalý.“ je lepšie povedať viac diplomaticky: „Ťažšie sa mi spolupracuje s Jozefom. Nedodáva veci načas aj potom, ako som ho na to upozorňoval.“

„Chcel by som viac pracovať z domu.“ radšej vysvetlite: „Bol by som rád, ak by sa mohli prehodnotiť benefity v našej spoločnosti. Rád by som navrhol možnosť pracovať z domu alebo flexibilnú pracovnú dobu. Pomohlo by mi to efektívnejšie plniť úlohy a menej vymeškávať z práce.“

Ako správne dávať spätnú väzbu nadriadenému

Na to, ako dávať spätnú väzbu existujú rôzne návody, tipy či postupy. My sa zameriame na konkrétny prípad, s ktorým sa bežne stretnete na koncoročnom pohovore, a to je hodnotenie nadriadeného. Mnohí sa zamotajú už na začiatku v tom, akú taktiku zvoliť: vyhnúť sa konfliktu a dať iba pozitívny feedback, vyrozprávať sa zo všetkého, čo ma v práci trápi alebo byť úplne neutrálni a nevytŕčať z davu?

My odporúčame držať sa princípov konštruktívnej kritiky:

  1. Nezaťahujte do hodnotenia emócie. Základom je, aby vaša spätná väzba bola v neutrálnom tóne.
  2. Opisujte konkrétne situácie, nie osobu vášho šéfa alebo jeho povahu.
  3. Začnite s pozitívami. Poveďte šéfovi alebo šéfke, s čím ste spokojní a čo vám vyhovuje. Dajte si pozor na to, aby ste vetu, ktorú začnete pochvalou nezakončili nešťastným „ale“. Tým môže prvá časť vašej vety vyznieť neúprimne.
  4. Priestor na zlepšenie. Nebojte sa poukázať aj na veci, s ktorými nie ste spokojní alebo vás vo vašej práci trápia. Ak to neurobíte, nemôžete očakávať, že sa niečo zmení. Dôležitý je ale spôsob, akým na ne poukážete. Základné pravidlá hovoria, že by ste mali vychádzať z konkrétnych situácií a vlastných pocitov. Opíšte situáciu a povedzte ako na vás vplýva, prípadne ako ju vnímate. Nechajte nadriadenému priestor na to, aby sa ku každej veci vyjadril.
  5. Ak máte návrh na zmenu, povedzte ho. Toto je jedna z mála príležitostí, kedy môžete prezentovať a vyjadriť vlastné návrhy a nápady.

Ako správne reagovať na spätnú väzbu

Jedna vec je dávať spätnú väzbu, no iná je dostávať ju. Prirodzená inštinktívna reakcia v prípade negatívnej väzby je obrana alebo protiútok. Takto by ste však reagovať nemali.

  1. Ak máte pocit, že negatívna spätná väzba je neoprávnená, pokojným a rozvážnym tónom nadriadenému situáciu vysvetlite. Krok navyše je prísť rovno aj s návrhom, ako sa v budúcnosti problému vyvarovať.
  2. No váš šéf môže mať aj pravdu. Nikto nie je neomylný a aj chyby patria k pracovnému životu. Vtedy, je fér si chybu priznať, no nemusí to byť dostačujúce. Mali by ste rovno aj načrtnúť opatrenia, ktoré plánujete urobiť, aby sa daná situácia znova neopakovala.

Otázka platu by mala zaznieť

Koncoročný pohovor je skvelá príležitosť spomenúť aj platovú otázku. Ak nemáte stanovené, že vám plat zamestnávateľ zvyšuje pravidelne, toto je vaša príležitosť. Pri žiadaní nadriadeného o vyšší plat vychádzajte rovnako ako počas celého rozhovoru z faktov. Pozitívne argumenty sú: získali ste väčšie právomoci, mali ste náročnejšie úlohy, prípade akákoľvek zmena vo vašich pracovných povinnostiach za uplynulý rok, vám môže pomôcť k pár eurám navyše. Ďalšie argumenty môžu vychádzať z toho, že sa firme darilo celkovo, alebo robíte jedinečnú prácu, ktorú nerobí nikto iný, alebo vám plat nebol zvýšený viac rokov po sebe. Určite by ste na zvýšenie platu nemali používať osobné dôvody ako napr. narodenie dieťaťa, hypotéka, zvýšenie nákladov a život a pod.

K platovej otázke je ešte dobré poznať aj dáta:

  • aký je priemerný plat na vašej pozícii, vo vašom meste alebo okrese,
  • kedy vám bol plat zvýšený naposledy,
  • aké zvýšenie platu žiadate (vyjadrujte ho buď v percentách, alebo zvoľte číselné rozpätie od-do).

Veríme, že vaše hodnotiace pohovory dopadnú k obojstrannej spokojnosti. Ak by sa to však skončilo inak, tisícky pracovných príležitostí nájdete na Profesia.sk. 😉

belanova@profesia.sk
Lucia Belanová
Copywriter
Profesia spol. s r.o.
Venuje sa oblastiam ako PR a komunikácia, no jej najväčšou vášňou je písanie textov na tie najrozličnejšie témy. Oddychuje pri filmoch a seriáloch. Keď si potrebuje vyvetrať hlavu, rada sa túla uličkami miest, alebo chodníčkami v horách.
Všetky články autora

Pridať komentár

Have your say!

správa *

meno *

e-mail *

Hľadať

Najčítanejšie za mesiac

Kategórie

Facebook