18 / nov 2025

Prekáža vám komunikácia so šéfom alebo kolegom? Zvládnite ju bez tichej vojny

Autor: | Kategórie: Pracovný život | Značky: ,
Prekáža vám komunikácia so šéfom alebo kolegom? Zvládnite ju bez tichej vojny
Kritika, ostrá poznámka či nevhodná reakcia kolegu ešte nemusia znamenať krízu. Kľúčové je vedieť správne zareagovať. Vyhnite sa obviňovaniu, zapojte emocionálnu inteligenciu a aktívne počúvanie. Ako na to? Inšpirujte sa praktickými návodmi.

Intenzita prezradí vážnosť situácie

Ešte predtým, než pridáte vašej komunikácii na pracovisku nálepku krízová či konfliktná, vezmite do úvahy jej intenzitu. Nie každý deň sme vyškerení od ucha k uchu, tolerantní a ochotní počúvať. Rozlíšte, či ide o jednorazovú nepríjemnú poznámku alebo o neustále sa opakujúci a nežiadaný vzor správania. Jednorazové situácie nie sú problémom. Neberte si poznámku kolegu či šéfa osobne a pracovný život pokračuje ďalej. Pokiaľ však ide o dlhodobo prebiehajúce napätie v komunikácii, prípadne mobbing či šikanovanie, nezametajte problém po koberec. 

Zo života v jednej kancelárii: Kolega Peter v zasadačke na vás „spustí“, že ste spravili v odovzdaných dokumentoch chybu a jemu oprava zabrala polhodinu práce. Krátko na to vysvitne, že to bol iba detail a v skutočnosti mu oprava trvala iba 5 minút. Peter má zlý deň a tento jednorazový výbuch nervozity ste napokon uzatvorili pokojným vysvetlením. Ak by sa Petrove ataky opakovali a vzájomné vysvetlenie by nepomáhalo, obráťte sa na nadriadeného či HR manažéra. 

Hovorte v prvej osobe

Pri konfliktoch je dôležité hovoriť o sebe a svojich pocitoch s využitím prvej osoby. Vďaka tomu sa vyhnete obviňovaniu a vyjadríte vlastnú skúsenosť alebo názor. Namiesto útočného „Ty vždy …“ použite empatické „Ja cítim, že …“ Ak je situácia napätá a opraty rozhovoru preberajú emócie, venujte si krátku pauzu. Podľa The Guaridian postačí iba 5 sekúnd na to, aby ste predišli eskalácii konfliktu.    

Porada s ostrou kritikou: Šéf na porade zvýši hlas a kritizuje vás pred ostatnými. Namiesto okamžitej reakcie sa nadýchnite, zachovajte pokoj a po porade mu medzi 4 očami povedzte: „Na porade som sa cítil nepríjemne, keď ste moju prácu kritizovali pred celým tímom. Ocenil by som, keby sme to v budúcnosti riešili individuálne.“

Emocionálna inteligencia ako kľúč k riešeniu

Schopnosť riešiť konflikty úzko súvisí aj s emocionálnou inteligenciou. Štúdie ukazujú, že ľudia s vyšším rozvojom emocionálnej inteligencie dokážu lepšie zvládať vlastné emócie, chápať druhých a nasmerovať náročné situácie k spolupráci. V praxi to znamená precvičovať empatiu, vedome sa zastaviť pred reakciou v emočne vypätých chvíľach a komunikovať jasne a bez zovšeobecňovania.

EQ v praxi: Aktívna kolegyňa Lucka opakovane prerušuje vaše prezentácie. Namiesto nahnevaného komentára sa jej po stretnutí pokojne opýtate: „Všimol som si, že ma počas prezentácie viackrát prerušila. Potrebujem dokončiť myšlienku, aby som bol zrozumiteľný. Mohli by sme sa dohodnúť, že tvoje otázky a poznámky preberiem až po ukončení? Vtedy bude priestor na diskusiu.“ Takto jednoducho vyjadríte svoje potreby bez útoku.

Barličkou je aktívne počúvanie

Konflikt vyriešite efektívnejšie, ak sa budete sústrediť na aktívne počúvanie. Pokladajte otázky, zopakujte požiadavky kolegu či nadriadeného, ktoré vám „šplechol do tváre“. Hľadajte dôvody, pre ktoré na vás takto reaguje. Možno sú vaše hranice nastavené nedostatočne, možno ho k ostrej komunikácii privádza prechádzajúca skúsenosť na pracovisku. Možno .. 

Aktívne počúvanie s otázkou: Nedynamický kolega Martin opakovane nedodržiava termíny, čo brzdí váš projekt. Namiesto obviňovania poviete: „Všimol som si, že termíny sa nám často posúvajú. Znamená to, že sa projekt spomaľuje. Ako vieme nastaviť prácu tak, aby sme to stihli načas?“ Tým prejavíte ochotu hľadať riešenie, ale zároveň jasne ukážete, že problém je potrebné riešiť.

Keď to nejde podobrotky … 

Skúsili ste byť empatickí, vecní a jasne ste pomenovali svoje hranice? Skúsili ste bez hnevu a zvýšeného hlasu vyjadriť nesúhlas či prosbu? Skúsili ste všetky tajné triky ústretovej komunikácie, no komunikačná kríza na pracovisku pokračuje? Pri opakovaných slovných útokoch, obťažovaní, šikane či mobingu je vhodné do konfliktu zapojiť HR manažéra prípadne nezávislého mediátora. Ak ani tam nepochodíte, obráťte sa na Inšpektorát práce alebo Slovenské národné stredisko pre ľudské práva. Zaiste vám pomôžu.

fabrici-fake-user
Zuzana Fabrici
Copywriterka
Profesia spol. s r.o.
Marketingu sa venuje niekoľko rokov, najviac ju však ťahá k písaniu. Energiu si dobíja pri športe, zaspáva pri (ne)dobrej knihe. Miluje žltú farbu, vôňu lesa a pyžamové rána.
Všetky články autora

Pridať komentár

Have your say!

správa *

meno *

e-mail *

Hľadať

Najčítanejšie za mesiac

Kategórie

Facebook