Technológie napredujú extrémne rýchlo a kto sa neprispôsobí dobe, začne stagnovať a prestane rásť. Toto pravidlo platí pre všetkých. Od obrovských nadnárodných spoločností až po miestnych remeselníkov. Poznáte príbehy tých, ktorí zaspali dobu? Ako sa môže živnostník či zamestnanec vyhnúť podobnému osudu?
Typickým príkladom zaspatia doby a podcenenia inovácií je fínska spoločnosť Nokia. V roku 2007 predstavila spoločnosť Apple na trhu mobilných telefónov prvý dotykový iPhone. Bola to veľkolepá inovácia.
V tom čase obsadzovala Nokia viac ako polovicu trhového podielu. Jej operačný systém Symbian fungoval na viac ako 60 % mobilných telefónoch vo svete. Svojho konkurenta sa rozhodli ignorovať a pokračovali vo svojej stratégii produkcie tlačidlových telefónov.
Po čase začal ich podiel na trhu klesať a rýchly nárast predaja Apple zariadení pocítili na svojich obratoch i zisku. Spamätali sa príliš neskoro. Ich inovácie boli veľmi pomalé a kostrbaté. Dnes je Nokia spojená s historickými tlačidlovými telefónmi a predbehli ju aj značky Samsung, Xiaomi, Huawei či Lenovo.
Aj spoločnosť Kodak patrí na zoznam spoločností, ktoré neprikladali dostatočnú váhu novým inováciám a technológiám. Viacerí z nás si na spomienky z detstva spomínajú vďaka vytlačeným fotografiám z filmu Kodak. Na dovolenku zbalili rodičia 24-obrázkový film a vytlačených fotografií sme sa dočkali až po ich vyvolaní po príchode domov.
Technológie zasiahli aj dominantný Kodak. Keď sa začala rozmáhať digitálna fotografia, Kodak si stále držal pozíciu silného lídra. Avšak jeho neschopnosť prijať túto novú výzvu a úplne ju implementovať do svojich produktov, zaistili postupný úpadok firmy.
Strach, že prijatím digitálnej fotografie si bude spoločnosť kanibalizovať príjmy z tlačených fotografií a filmov, nebol na mieste. Dnes už na vyvolanie filmu z analógového fotoaparátu čaká podstatne menej nadšencov. Svet fotografie je prevažne digitálny.
Technológie ovplyvňujú nielen veľké firmy, ale aj malých živnostníkov. Ak podnikáte ako elektrikár, stolár, kozmetička alebo akýkoľvek iný odborník či odborníčka, dôležitosť prispôsobenia sa novým trendom je rovnako aktuálna aj pre vás. Žijeme v dobe, keď sa ľudia spoliehajú na internet pri hľadaní čohokoľvek. Nie ste viditeľní vo vyhľadávaní? Nenájdu vás zákazníci na sociálnych sieťach? Neexistujete.
Predstavte si, že pracujete ako elektrikár. Svoju živnosť ste si otvorili krátko po revolúcii a odvtedy ste svojich zákazníkov získali výlučne cez referencie. Spokojný zákazník vás odporučil novej zákazníčke, tá ďalšiemu… a tak dookola.
Doba sa zmenila a ústna referencia už nestačí. Vytvorte si prezentačnú webstránku, kde sa pochválite ukážkami svojej práce, poskytnete rady a návody a zverejníte svoje kontakty. Inovujte aj v oblasti poskytovania svojich služieb. Montáž optických káblov, inteligentné domáce systémy či smart inštalácie sa stali neoddeliteľnou súčasťou vášho remesla. Elektroinštalácia či záverečná revízna správa je už samozrejmosť. Aj v tejto oblasti platí, kto inovuje, ten napreduje.
Ak surfujete na vlne technologických trendov, ste na dobrej podnikateľskej ceste. Poznáte štyri hlavné výhody, ktoré vám prinesie prispôsobenie vášho podnikania novodobým technológiám?
Buďte viditeľní. Majte webstránku, aktívne komunikujte na sociálnych sieťach. Buďte tam, kde vás hľadajú zákazníci. Aj tí, ktorí o vás doteraz nepočuli.
Využívajte mobilné či webové aplikácie na sledovanie projektov, zdieľajte si kalendáre s kolegami alebo nahrávajte doklady pre vašu účtovníčku pár klikmi. Využite moderné technológie vo váš prospech a pracujte efektívne.
Pracujete celý život v oblasti elektroinštalácií? Začnite sa vzdelávať v oblasti inteligentných domácich systémov, staňte sa bezpečnostným odborníkom alebo začnite inštalovať fotovoltaické panely. Prinesie vám to nové skúsenosti, zákazníkov a príležitosť rásť aj na iných trhoch.
Vedzte, že noví zákazníci si vás v online priestore preklepnú ešte predtým, než sa rozhodnú kontaktovať vás. Budujte si dôveru prostredníctvom dostupných a relevantných referencií. Ukážte vaše úspechy, ktoré ste dosiahli s inými klientami. Podporí to budovanie dôvery vo vaše schopnosti.
Have your say!