Janka z personálneho rozpráva príliš nahlas, Peter z výroby za celý deň vysúka ledva jedno súvetie a Martin z obchodu rozpráva tak rýchlo, že ho nestíhate ani zastaviť. Osoby a postavenie v rámci firmy sú vymyslené, no môžete medzi nimi a svojimi kolegami alebo nadriadenými objaviť paralelu.
Rodičia nás učia komunikovať od narodenia, neskôr túto úlohu preberajú pedagógovia. Napriek tomu sa mnohokrát do pracovného kolektívu dostávame bez toho, aby sme mali dokonale osvojené pravidlá komunikácie. Okrem jasnej, stručnej a presnej formulácie požiadaviek k nim patria aktívne kladenie otázok, počúvanie a neverbálna komunikácia.
Profesori Scott M. Cutlip a Allen H. Center z University of Wisconsin definovali v publikácii Efektívne vzťahy s verejnosťou 7C efektívnej komunikácie. Pravidlá môžete aplikovať nielen v pracovnom, ale i osobnom živote. Platia bez ohľadu na to, či komunikujete osobne, telefonicky alebo písomnou formou. V anglickom jazyku predstavuje 7C completeness, concreteness, courtesy, correctness, clarity, consideration, conciseness. Čo sa skrýva za týmito pravidlami?
1. Completeness – Úplnosť
Úplnosť je prvé a najdôležitejšie pravidlo efektívnej komunikácie. Správa, ktorú dostáva príjemca, musí byť úplná. Ak je informácia, ktorú potrebujete odovzdať, zložitá, je nevyhnutné doplniť ju tak, aby ju príjemca dostal kompletnú.
2. Concreteness – Konkrétnosť
Toto pravidlo podnecuje dvoch komunikujúcich k tomu, aby pri výmene informácií nedostala priestor predstavivosť. Celá komunikácia musí byť podložená faktami s jasným posolstvom.
3. Courtesy – Zdvorilosť
Bez ohľadu na to, akú nepríjemnú informáciu či pokyn chcete odovzdať, zachovajte si ľudskú tvár. Komunikujete s človekom, ktorý si zaslúži vašu úctu.
4. Correctness – Korektnosť
Ak komunikujete v písomnej forme, dbajte na správnu štylistiku a vyhnite sa gramatickým chybám. Pri osobnej komunikácii vyslovujte slová i vety jasne a zrozumiteľne. Artikulujte.
5. Clarity – Jasnosť
Krátke konkrétne vety, jasné a stručné definované požiadavky. Držte sa hlavnej pointy, neodbočujte od deja a uistite sa, že druhá strana úplne rozumie každému slovu.
6. Consideration – Úvaha
Prispôsobte sa osobe alebo skupine ľudí, ktorým sa prihovárate. Ak ide o odborníkov v danej oblasti, zaraďte do komunikácie aj odborné výrazy. Ak je to skupina kamarátov, komunikácia môže byť uvoľnená.
7. Conciseness – Stručnosť
Správa je jasná, keď je stručná. Vyhnite sa dopĺňaniu zbytočných informácií. Buďte struční.
Nesprávna komunikácia či nevhodné správanie na pracovisku môžu byť zdrojom pracovných konfliktov medzi šéfom a podriadeným alebo medzi kolegami navzájom. Následok nesprávnej komunikácie je nepochopenie alebo len čiastočné pochopenie pokynov či žiadosti, ignorovanie, krik, hnev, ohováranie či dokonca šikana. To je už skutočne posledný bod. Na koho sa s týmto problémom obrátiť?
Začnite najskôr od seba, pozametajte pred vlastným prahom. Sám pre seba si pomenujte komunikačné problémy, resp. správanie kolegov, ktoré vás trápi. Pokojne si to spíšte na papier.
Ak ste si problém stručne a jasne pomenovali, zájdite za kolegom alebo kolegami, ktorých sa konflikt týka a požiadajte ich o otvorený rozhovor. Ak po tomto rozhovore nepríde k zmene, zapojte do riešenia HR oddelenie alebo svojho nadriadeného. Práve názor tretej strany byť mohol byť nápomocný pri hľadaní riešenia. V prípade, že komunikačný konflikt vyústil až to šikany, obráťte sa na Inšpektorát práce alebo Slovenské národné stredisko pre ľudské práva.
Have your say!