Blog Profesia.sk
feb
10

Prečo sa v práci môžete cítiť zle?

Autor: | Kategórie: Motivácia a rozvoj, Pracovný život | Značky:
Prečo sa v práci môžete cítiť zle?
Chceli by ste byť dobrovoľne nespokojní približne 1920 hodín za rok? Toľko času strávi zamestnanec v práci každý rok. Ovplyvňuje práca, ktorú vykonávate, negatívne vaše psychické zdravie? Aké sú dôvody podlomeného duševného zdravia zamestnancov? Faktorov je viacero, rovnako ako možností, ako psychické zdravie povzbudiť či zachrániť.

Vaša profesia = vaša psychická nepohoda. Prečo?

Je nedeľa večer. Namiesto pokojnej rekapitulácie víkendu pociťujete v bruchu nervozitu, obavu alebo hnev. Čo spôsobuje tieto pocity pred pondelňajším ránom?

1. Despotický šéf

Úloh je veľa, stratégia nie je žiadna a spätná väzba nekonštruktívna. Váš nadriadený je očividne človek, ktorý nemá záujem stať sa lídrom. Despotický šéf, ktorý rozdáva príkazy bez rozmyslu, žmýka svojich ľudí a neprejavuje im náznak empatie, býva veľakrát zdrojom narušenia duševného zdravia či pohody svojich podriadených. Nezmyselné úlohy, krik či agresia nesmú byť súčasťou pracovného prostredia.

2. Dobrí vs. zlí kolegovia

Skvelí kolegovia trávia spolu čas aj mimo práce, stávajú sa priateľmi, poznajú navzájom svoje rodiny. Ak zdieľate svoje pracovný priestor s kolegami, s ktorými si neviete prísť na meno, v pracovnom kolektívne sa opakuje výsmech či šikana, podlamuje to vaše duševné zdravie.

3. Nedostatočné ohodnotenie

Úvodný trojlístok uzatvára nízka mzda, resp. nedostatočné ohodnotenie za vykonávanú prácu. Ak sa k nej pridá aj porovnanie mzdy s kolegom či kolegyňou, ktorí pracujú na rovnakej pozícii a ich odmena je vyššia, nedostatočné mzdové ohodnotenie spúšťa vlnu sklamania alebo závisti.

4. Objem i obsah práce

Dostávate naložené viac ako zvládate alebo neviete povedať nie? Práca vás nebaví, je nudná, monotónna, bez chuti a zápachu. Motivácia pracovať s chuťou a radosťou sa nenávratne stratila.

5. Pracovné prostredie

Zatuchnutá kancelária bez slnečných lúčov a izbových kvetov alebo zdieľaný pracovný stôl s kolegom, ktorý neholdujte poriadku a telefonuje veľmi nahlas. Pracovné prostredie priamo vplýva na pracovný výkon a duševné zdravie zamestnanca. Ak nie je prívetivé, negatívne to ovplyvňuje aj dušu zamestnanca.

Psychické zdravie produktívnych ľudí

Správa Svetovej zdravotníckej organizácie hovorí o približne 1 miliarde ľudí, ktorí žijú s duševnou poruchou. Pričom 15 % z nich sú pracujúce osoby v produktívnom veku. Zamestnanec s podlomeným psychickým zdravím nie je výnimočný úkaz.

Pri definovaní problémov, ktoré negatívne ovplyvňujú duševné zdravie na pracovisku, sa v spomínanej správe z roku 2022 opakuje šikana v rôznych podobách, nerovnosť a (nielen) pohlavná diskriminácia. K téme psychického zdravia na pracovisku široká verejnosť diskutuje v nedostatočnej miere, zamestnanci z obavy o stratu zamestnania nechávajú svoju dušu v práci trpieť.

Malým krokmi k psychickej pohode na pracovisku

Pre elimináciu faktorov, ktoré negatívne ovplyvňujú duševné zdravie a jeho ochranu, odporúča Svetová zdravotnícka organizácia:

  • Tréning manažérov so zameraním na duševné zdravie

Výsledkom trénovaných lídrov je včasné rozpoznanie zamestnancov, ktorí vykazuje známky stresu, psychického tlaku. V tréningu zlepšujú aktívne počúvanie a otvorenú komunikáciu bez prehnaných emócií.

  • Vzdelávanie zamestnancov v oblasti psychického zdravia 

Zamestnanci edukovaní v oblasti psychického zdravia dokážu rýchlejšie a presnejšie vyhodnocovať zmeny svojich pocitov. Vedia na ne upozorniť, spracovať ich a vyhodnocovať.

  • Podpora psychického zdravia jednotlivcov

Konkrétne kroky pre podporu duševného zdravia na pracovisku zahŕňajú voľnočasové činností, zamestnanecké aktivity mimo pracovného miesta, rotáciu zamestnancov, ..

Čas na zmenu?

Počas života trávite tisícky hodín v práci. Strávte tento čas v duševnej pohode. Pokúste sa dôvody svojej aktuálnej nespokojnosti vyhľadať, zanalyzovať a zmeniť. Ak sa vám to napriek vašej snahe nedarí a začnete sa rozhliadať po novej práci, preverte si budúceho zamestnávateľa zo všetkých strán. Neoľutujete.

fabrici-fake-user
Zuzana Fabrici
Copywriterka
Profesia spol. s r.o.
Marketingu sa venuje niekoľko rokov, najviac ju však ťahá k písaniu. Energiu si dobíja pri športe, zaspáva pri (ne)dobrej knihe. Miluje žltú farbu, vôňu lesa a pyžamové rána.
Všetky články autora

4 komentáre

  1. Pridal: Katy | 2. marca 2023 13:30
    Odpovedať

    Ťažko sa číta, to čo zažívam v práci neustále. Súhlasím, že to má veľký vplyv nielen na duševné zdravie. Ale otázka znie: čo s tým môžem robiť? Ale naozaj a reálne. A odpoveď je ťažká. V súčasnej ekonomickej situácii a z pozície ženy po päťdesiatke: nič. Trpezlivo listovať ponuky, neustále reagovať a na výberových konaniach počúvať, že sú mladý kolektív a nezapadla by som…. Je to začarovaný kruh. No stále verím, že využijem svoje vzdelanie a vedomosti a neskončím radšej za pásom vo výrobe.

  2. Pridal: Mária Vlčková | 2. marca 2023 14:18
    Odpovedať

    Dobrý deň, môj problém je: Despotický šéf
    Úloh je veľa, stratégia nie je žiadna a spätná väzba nekonštruktívna. Váš nadriadený je očividne človek, ktorý nemá záujem stať sa lídrom. Despotický šéf, ktorý rozdáva príkazy bez rozmyslu, žmýka svojich ľudí a neprejavuje im náznak empatie, býva veľakrát zdrojom narušenia duševného zdravia či pohody svojich podriadených. Nezmyselné úlohy, krik či agresia nesmú byť súčasťou pracovného prostredia.
    Na našom pracovisku, v oblasti v ktorej pracujem je to človek, ktorý nikdy nebol vedúcim zamestnancov (bol volený), rád sa vyhráža ak si poviem názor, je sebecký, vidí iba seba, neuvedomuje si, že v oblasti v ktorej pracuje je odkázaný na prácu svojich zamestnancov a komunikácia a príjemné pracovné prostredie robia prácu ľahšou, rád zamestnancov uráža napr. chodíte stále na školenia a nič neviete. Bohužiaľ robíme na malom obecnom úrade, kde nám ale vyplývajú presne rovnaké povinnosti ako veľkým obciam, príp. mestám. Na väčších úradoch majú prácu podelenú viacerí zamestnanci, kdežto na malých úradoch nás je pár a musíme sa vedieť orientovať vo všetkých oblastiach. Náš nadriadený vydiera platmi, neváži si našu prácu, poukazuje že inde zarábajú menej a nesťažujú sa. Bohužiaľ takýmto vydieraním podrýva sebavedomie svojich zamestnancov a niekedy o sebe pochybujem či vlastne aj som schopná alebo som naozaj taká hlúpa ako mi dáva najavo… No je toho veľa… Bohužiaľ na ponuky práce na ktoré som reagovala počas 4 rokov sa mi nič nepodarilo nájsť.

  3. Pridal: Gabriela | 3. marca 2023 08:06
    Odpovedať

    Doby den praca je szuper ale to ma nahneva ze kazdi celi tizden ked som po obede na praci dajutam jedneho brigadnika kto zostane len do 18 ej a potom ja musim sama zvladnut pri kase cim tam pojdu viacery ludi mali bi to riesit tuto vec
    Dakujem

  4. Pridal: Simona | 31. októbra 2023 18:05
    Odpovedať

    Zdravím,
    Mám 24 rokov a musela som zmeniť super zamestnanie kvôli tomu že som bola len zástup za MD. Firma do ktorej som sa dostala na pozíciu HR asistent vyzerala zo začiatku veľmi fajn. Po mesiaci som si však začala všímať nedôstojné správanie zo strany kolegýň a zamestnávateľa . Išlo o rasovú a národnostnú diskrimináciu a porušovanie zákonníka práce na dennom poriadku či už voči mne alebo ostatným zamestnancom . Začala som mať psychické problémy.
    – neschvalovali paragrafy
    -neplatili za sviatky
    – našili na ľudí krádež
    – potrebovali nábor zamestnancov no po mesiaci driny kým ste ludí zohnali tak ich po týždni vyhodili.
    A neustále Vás osočovali a ponižovali aká ste neschopná. Klamali v zmluvách aby obišli zákon a ludí zamestnávali pod úplne inou pracovnou náplňou a mzdovými podmienkami než to čo bola realita.
    Chcela by som upozorniť všetkých budúcich záujemcov nech si dajú na túto firmu veľký pozor.
    Pretože som dopadla tak že navštevujem psychológa kvôli takejto firme.

Pridať komentár

Have your say!

správa *

meno *

e-mail *

Hľadať

Najčítanejšie za mesiac

Kategórie

Facebook