Blog Profesia.sk
mar
26

Wellbeing na pracovisku: Ako sa dopracovať k šťastnému a produktívnemu pracovnému prostrediu

Autor: | Kategórie: Pracovný život | Značky: ,
Wellbeing na pracovisku: Ako sa dopracovať k šťastnému a produktívnemu pracovnému prostrediu
Kľúčom k dlhodobo šťastnému a produktívnemu pracovnému prostrediu nie je len vysoká výplata, ktorá cinkne každý mesiac na účet. Je ním najmä wellbeing. Čo všetko tento pojem zahŕňa z pohľadu pracovného prostredia? Ako na jeho zlepšovaní pracovať a aké pozitíva zamestnancovi a zamestnávateľovi prináša?

Wellbeing nie je (len) o plnom zdraví a tučnej peňaženke

Wellbeing je stav šťastia, zdravia alebo prosperity. Avšak pozor. Finančná sloboda či čerstvá zamilovanosť vám nezaručí dlhodobý wellbeing. V súvislosti s pracovným prostredím hovoríme o celkovom emocionálnom a fyzickom blahu zamestnancov.

Aj britská štúdia potvrdila úzke prepojenie medzi fyzickým a mentálnym. Zvýšený dôraz na wellbeing vedie k väčšej spokojnosti, lepšiemu zvládaniu stresu a vyššej produktivite. Zamestnanci, ktorí zažívajú wellbeing, dodávajú kvalitnejšie výstupy, pracujú efektívnejšie. Neutekajú pri prvom probléme, voči firme sú lojálni.

3 pozitíva wellbeingu za pohľadu zamestnancov

  • väčšia spokojnosť v práci
  • lepšie zvládanie stresu
  • vyššia produktivita

3 pozitíva wellbeingu z pohľadu zamestnávateľa

  • stabilné pracovné prostredie
  • znížené náklady na fluktuáciu a absenciu zamestnancov v dôsledku chorôb
  • kontinuálny rast spoločnosti v dôsledku stabilnej zamestnaneckej štruktúre

Wellbeing je skill. Dokážete sa ho naučiť aj vy

Pojem „wellbeing“ sa v súvislosti s prácou a pracovným prostredím začal používať v polovici 20. storočia. Dotkol sa ho americký psychológ Abraham Maslow vo svojej známej hierarchii potrieb, fascinoval vedcov Richarda Davidsona i Martina Seligmana. Títo muži prispeli k jeho pochopeniu a šíreniu v pracovnej oblasti.

Viete, čo je na wellbeingu skvelé? Odborníci stále objavujú dôkazy o tom, wellbeing prepája fyzické i mentálne. Nie je to fixná vec, ktorá vám padla do vienka po narodení. Ide o súbor zručností, ktoré sa môžete naučiť a systematicky na nich pracovať. Ak ste sa teda naučili jazdiť na bicykli či na gitare, isto zvládnete aj wellbeing.

HR manažér, šéf alebo každý sám za seba?  

V koho pracovnej kompetencii sa wellbeing nachádza, nie je presne definované. Silným ťahúňom vo väčších spoločnostiach je HR manažér. Ten zohráva kľúčovú úlohu v implementácii programov zameraných na podporu wellbeingu. V menších firmách je to šéf alebo líder, ktorý si do zoznamu povinností pridáva aj starostlivosť o blaho svojich ľudí. Okrajovo sa otázke wellbeingu venujú aj marketéri. Téma totiž úzko súvisí s employer brandingom.

V ideálnom prípade by mal vo firme existovať malý interný tím, ktorý problematiku sleduje a implementuje rôzne iniciatívy. Ak pracujete v takejto spoločnosti, vážte si to.

Dôkaz namiesto sľubov

Štúdia britskej národnej organizácie pre duševné zdravie Mind sledovala vo svojom výskume skúsenosti zamestnancov súvisiace s mentálnou pohodou na pracovisku, sústredením, blahobytom, pracovnou záťažou a inými oblasťami. Výsledky Workplace Wellbeing Index potvrdzujú, že wellbeing je nie je prázdna fráza. Podľa prieskumu až 70 % zamestnancov pociťuje alebo pociťovalo podlomené duševné zdravie. Alarmujúce je, že iba necelá polovica z nich sa o tom dokáže rozprávať so svojím nadriadeným. V prieskume sa tiež pýtali, ako ovplyvňuje mentálna nepohoda pracovný výkon. Dôvody, ktoré respondenti uvádzali boli:

  • nedokážem sa koncentrovať na prácu,
  • odkladám náročné úlohy,
  • dookola prebieham medzi viacerými zadaniami,
  • dokončenie úlohy mi trvá príliš dlho,
  • som menej zhovievavý ku kolegom, klientom či zákazníkom.

Nikdy nie je neskoro začať

V záverečných odporúčaniach odborníci z Mind nabádajú k podpore pohody na pracovisku. Podľa ich slov je dôležité vytvoriť na pracovisku program duševného zdravia a pohody, určiť zodpovedné osoby, ktoré budú mať wellbeing pod palcom. A možno začať napríklad presťahovaním do priestorov, ktoré svojím vzhľadom, vybavením a rozmiestnením wellbeing priamo podporujú.

fabrici-fake-user
Zuzana Fabrici
Copywriterka
Profesia spol. s r.o.
Marketingu sa venuje niekoľko rokov, najviac ju však ťahá k písaniu. Energiu si dobíja pri športe, zaspáva pri (ne)dobrej knihe. Miluje žltú farbu, vôňu lesa a pyžamové rána.
Všetky články autora

Pridať komentár

Have your say!

správa *

meno *

e-mail *

Hľadať

Najčítanejšie za mesiac

Kategórie

Facebook