Obľúbený v tíme bude ten výkonnejší a produktívnejší. Ten s lepšími komunikačnými zručnosťami alebo ten, ktorý aj zlú správu dokáže podať ako pozitívnu. Môže to tak byť z pohľadu prísneho nadriadeného, ktorého jediným záujmom sú dobré čísla. Ak však ide o kolegiálne vzťahy, kľúčovú rolu nehrá výkonnosť či produktivita. Tie predbiehajú ľudskosť a empatia. Čo robiť, aby ste nespadli do kategórie neobľúbených kolegov?
O komunikácii sa toho popísalo veľa. Už viete, že je základom každého vzťahu. Osobného i pracovného. Prejavte úctu svojim kolegom tak, že budete k nim otvorení a všetky svoje požiadavky im budete komunikovať veľmi jasne a presne. Bez ohľadu na to, či žiadate od kolegu sumár objednávok za posledných 10 dní alebo informáciu o nahnevanom zákazníkovi, ktorý šíri nepravdivé informácie o spoločnosti na sociálnych sieťach. Vo svojich žiadostiach či požiadavkách voči kolegom buďte vždy presní. V dobrom i zlom. Zabránite tak vytváraniu zbytočných konfliktov.
Čím viac lásky ľudia pociťovali v práci, tým sa viac angažovali. To potvrdila štúdia z roku 2014, o ktorej napísal Harward Business Review. Nemáme na mysli romantické či milenecké zálety vo firme, ale skutočnú empatiu, ktorú si prejavujú kolegovia medzi sebou. Vo firme, kde jednému záleží na druhom, kde sa kolegovia a kolegyne stretávajú aj v mimopracovných časoch spolu so svojimi rodinami, vo firmách, kde sa neboja prejaviť svoj slobodný názor sa veľmi jednoducho vytvárajú kvalitné kolegiálne vzťahy.
Zdravá dávka humoru pomôže zlepšiť atmosféru v pracovnom prostredí a uvoľniť napätie. Veď keď nejde o život, nejde o nič. A s humorom a nadhľadom ľahšie spoločne zvládnete aj workoholického šéfa či cholerického zákazníka. Dôležitá je však ohľaduplnosť a rešpektovanie hraníc svojich kolegov. Lebo sarkazmus a uštipačný humor môže byť pre jedného v poriadku, no pre druhého urážka a hrubé osočovanie.
Aj malý prejav pozornosti ako je vrúcny ranný pozdrav, úsmev či úprimná ponuka pomoci majú veľký dopad na firemnú kultúru. Venujete pozornosť potrebám vašich kolegov. Keď vidíte, že sú smutní, opýtajte sa na dôvody alebo či sa o tom vôbec chcú s niekým porozprávať. Spýtajte sa na zážitky z dovolenky a zaujímajte sa o to, čo sa deje s ich rodinou či blízkymi. Získate si ich náklonnosť.
Ak máte schopnosti, zručnosti alebo vedomosti, ktoré môžu byť pre kolegov užitočné, podeľte sa s nimi. Niekedy to môže byť naozaj iba drobnosť. Dokážete spracovať požiadavku klienta na tri kliky a váš kolega či kolegyňa to robí na dvanásť? Ukážte im, ako sa to dá jednoduchšie. Nenechajte sa odradiť ani v prípade, že nebudú ochotní prijať vaše jednoduché riešenie. Platí to aj opačne. Keď vidíte, že váš kolega či kolegyňa dokáže pripraviť prezentáciu oveľa rýchlejšie ako vy, opýtajte sa ich na triky a tipy, ktoré pomôžu zvýšiť vašu produktivitu a efektívnosť.
Uvedomovanie si rôznorodosti a jej akceptovanie je dôležitým prvkom pri budovaní otvorenej spoločnosti. Tej celkovej, ale i firemnej. Áno, budete lepším kolegom a kolegyňou, keď bez výhrad akceptujete príchodoch nového účtovníka Petra, ktorý je homosexuál. A budete tiež lepšou kolegyňou či kolegom, keď vás ako zarytého ateistu nebude hnevať silné kresťanské presvedčenie ekonómky Janky. Rešpektovaním ľudí s iným vierovyznaním, názormi, ale i orientáciou či vekom dodávate aj vášmu nadriadenému energiu pre budovanie firmy s vysokou mierou inklúzie.
Dobré medziľudské vzťahy majú na firemnú atmosféru pozitívne vplyvy. Zvyšujú produktivitu i kreativitu. Keď viete správne komunikovať a nesiete si v sebe dostatočnú dávku empatie, stanete sa medzi kolegami obľúbenými. Podporujte, motivujte a oceňujete svojich kolegov. Vrátia vám to späť. Spoločne si vytvoríte harmonické pracovné prostredie, v ktorom sa ľudia tešia do práce a do nových projektov sa vrhajú so skutočným zanietením.
Have your say!