Blog Profesia.sk
jún
11

5 techník, s ktorými zvládnete stres v práci

Autor: | Kategórie: Pracovný život | Značky: ,
5 techník, s ktorými zvládnete stres v práci
Pracovný stres nevnímajte ako svojho úhlavného nepriateľa. Naučte sa uvedomovať si ho a vyrovnávať sa s ním. Spôsobov, ako to zvládnuť, je viacero. Či už striktným oddeľovaním pracovného a osobného času, alebo rozličnými relaxačnými technikami. Nakombinujte si to podľa seba, zvládajte vypäté situácie a chráňte si tak duševné zdravie.

Kto nezažil stres v práci, nech hodí kameňom

Predpokladáme, že len mizivé percento ľudí v produktívnom veku sa nestretlo so stresom v práci. Jeho dávka je vyššia na top manažérskych pozíciách či pri povolaniach dotýkajúcich sa ľudských životov. Hovoríme o hasičoch, záchranároch či policajtoch.

Do stresových situácií sa opakovane dostávajú aj šoféri autobusov, organizátori podujatí, učitelia či právnici.

Vnímanie stresujúcich momentov je veľmi individuálne a záleží od viacerých faktorov. Ovplyvňujú ho povahové črty zamestnanca, tiež jeho skúseností a intenzita či pravidelnosť stresových situácií. Môže sa zdať, že pokojné povahy dokážu zvládať stres lepšie ako temperamentní ľudia. Ak však z času na čas pokojní ľudia nevypustia svoj „ventil“, odnesie si to ich (nielen) duševné zdravie.

Nie ste v tom sami

Ak sa cítite pod tlakom vo svojom pracovnom živote, nie ste sami. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie je jednou z najbežnejších príčin zdravotných problémov na pracovisku depresia. Tá môže byť spôsobená práve dlhodobým tlakom na zamestnanca.

Svetová zdravotnícka organizácia definuje stres ako reakciu, ktorú ľudia môžu mať, keď sú vystavení pracovným požiadavkám a tlakom, ktoré nezodpovedajú ich vedomostiam a schopnostiam a ktoré spochybňujú ich schopnosť zvládať situácie. Našli ste sa v tom?

Vysporiadajte sa so stresom, ochránite svoje zdravie 

Dôležitým krokom je uvedomiť si opakujúce sa stresujúce situácie či pracovný tlak a aktívne sa s nimi vysporiadať. Osvedčených metód je viacero. Nakombinujte si ich tak, aby to vyhovovalo práve vám.

1. Postavte pevné hranice

Podľa magazínu Harvard Business Review je dôležité stanoviť si hranice medzi pracovným a osobným životom. Vyhraďte si čas na oddych a záľuby mimo pracovných hodín. Ak vám to charakter vašej práce dovoľuje, vytvorte si pravidelný pracovný rozvrh a dodržiavajte ho.

Hranice medzi pracovným a osobným životom sa stierali v čase pandémie koronavírusu. Deti sa učili z domu, rodičia popri online meetingoch a telefonátoch s kolegami pripravovali obed a vyťahovali bielizeň z práčky. Toto obdobie je za nami.

Je čas obnoviť hranice. Je to nevyhnutné pre work-life balancedlhodobé zvládanie pracovného stresu.

2. Nadýchnite sa znova a znova

Ak ste stresovým situáciám vystavení pravidelne, rovnako pravidelne sa venujte aj relaxácii. Vyskúšajte hlboké dýchanie, meditáciu či jogu. Na hlboké dýchanie do bránice nepotrebujete špeciálnu miestnosť alebo pomôcky. Keď ucítite tlak alebo úzkosť, zatvorte sa v kancelárii alebo na toalete a začnite zhlboka dýchať. Magazín Psychology Today označujte hlboké dýchanie do bránice za veľmi účinnú a jednoducho zvládnuteľnú formu zvládania stresových situácií.

3. Vyrozprávajte sa 

Hľadajte podporu v stresových situáciách u svojich kolegov, priateľov či rodiny. Hovorte s nimi o tlaku a úzkosti, ktoré zažívate v práci. Pomenujte situácie spôsobujúce pracovný stres a detailne im opíšte, čo tieto momenty spôsobujú. Bolí vás brucho? Potia sa vám ruky? Ťažko dýchate?

V prípade, že sa nechcete nikomu vyrozprávať, vezmite si pero a papier a zo svojich trápení sa vypíšte. Papier znesie a vám sa uľaví.

4. Deň sa nedá natiahnuť

Ani natiahnuť, ani nefúknuť, ani predĺžiť. Čas, ktorý venujeme počas dňa práci, je limitovaný. V prípade, že ste zavalení úlohami a neustále vám pribúdajú ďalšie, je nevyhnutné stanoviť si priority. Vyberte kľúčové úlohy a zamerajte sa na ich plnenie. Nenechajte sa rozptyľovať inými.

Ak zastávate vyššiu riadiacu pozíciu, delegujte úlohy, ktoré zvládnu vaši kolegovia a kolegyne. Zapíšte si ráno alebo deň vopred denný zoznam úloh a škrtajte. Každá preškrtnutá úloha vás na konci dňa poteší. Keď vaša hlava preskakuje z úlohy na úlohu a ste neefektívni, skúste techniku Pomodoro. Funguje.

5. Nebojte sa vyhľadať odborníka

Podľa štúdie z roku 2020 mladí ľudia, mileniáli a generácia Z, otvárajú témy duševného zdravia na pracovisku a považujú ich za kľúčové.

Magazín Forbes popisuje výsledky štúdie z roku 2021, v ktorej až 76 % opýtaných uviedlo minimálne jeden symptóm problémov viažuci sa k duševnému zdraviu. Len tri roky predtým to bolo 59 % opýtaných.

Duševné zdravie v práci úzko súvisí so stresom, ktorému ste pravidelne vystavení. Ak vás každodenné stresové situácie valcujú a nezvládate to, obráťte sa na odborníka. Psychológ či psychiater vám pomôžu vyskočiť zo stresového kolotoča.

Zvládať pracovný stres nie je ľahké, avšak je to nevyhnutné pre zachovanie duševného a fyzického zdravia. Nezabúdajte, že starostlivosť o seba a svoje pohodlie by malo byť vašou prioritou. Buďte trpezliví a dávajte si pozor na svoje vlastné potreby.

fabrici-fake-user
Zuzana Fabrici
Copywriterka
Profesia spol. s r.o.
Marketingu sa venuje niekoľko rokov, najviac ju však ťahá k písaniu. Energiu si dobíja pri športe, zaspáva pri (ne)dobrej knihe. Miluje žltú farbu, vôňu lesa a pyžamové rána.
Všetky články autora

Pridať komentár

Have your say!

správa *

meno *

e-mail *

Hľadať

Najčítanejšie za mesiac

Kategórie

Facebook